CONVOCATÒRIA D'AJUDES PER A LA CREACIÓ DE XARXES D'INVESTIGACIÓ EN DOCÈNCIA UNIVERSITÀRIA 2025

Data d'aprovació
21/10/2025
Data de publicació
23/10/2025
Òrgan competent
Rectora
Secció
CONVOCATÒRIES I CONCURSOS

Títol: CONVOCATÒRIA D'AJUDES PER A LA CREACIÓ DE XARXES D'INVESTIGACIÓ EN DOCÈNCIA UNIVERSITÀRIA 2025

Secció: CONVOCATÒRIES I CONCURSOS

Òrgan: Rectora

Data d'aprovació: dimarts, 21 d'octubre de 2025

CONVOCATÒRIA D'AJUDES PER A LA CREACIÓ DE XARXES D'INVESTIGACIÓ EN DOCÈNCIA UNIVERSITÀRIA 2025 

El Programa Xarxes manifesta el compromís de la Universitat d'Alacant, des del Vicerectorat de Transformació Digital i a través de l'Institut de Ciències de l'Educació (ICE), amb la millora de la qualitat, la investigació, la innovació educativa i la promoció de bones pràctiques de docència en l'educació superior.

A aquest efecte, els objectius d'aquesta convocatòria se centren en:

-Afavorir un tipus de formació docent basada en l'intercanvi i la reflexió del professorat sobre la seua docència.

-Configurar grups especialitzats d'investigació en docència, eix essencial de la Universitat, que mantinguen sinergies amb la investigació i la transferència de coneixement.

- Crear, promoure i reflexionar sobre les bones pràctiques en ensenyament que contribuïsquen al desenvolupament d'entorns d'innovació educativa i formats de qualitat.

-Fomentar la col·laboració entre docents de diferents àrees, titulacions o universitats.

1. OBJECTE DE LA CONVOCATÒRIA

L'objecte de la convocatòria és la concessió, en règim de concurrència, d'ajudes per a la creació de xarxes d'investigació en docència universitària.

2. REQUISITS DE PARTICIPACIÓ

Pot sol·licitar aquesta ajuda qualsevol grup de treball coordinat per personal docent de la Universitat d'Alacant.

Amb caràcter general, l'estructura bàsica de totes les xarxes tindrà un mínim de 5 membres

i un màxim de 10, incloent-hi la persona que realitze les funcions de coordinació, que

necessàriament serà PDI de la UA. Amb caràcter excepcional, es podrà autoritzar un nombre superior de participants en una xarxa, sempre que en la sol·licitud es motive de forma raonada.

Les xarxes estaran constituïdes principalment per personal docent i investigador i personal tècnic, de gestió i d'administració i serveis. S'hi podran incorporar fins a dos estudiants de la UA si per les característiques del projecte i el desenvolupament de la investigació es considerara necessari.

En cadascuna d'aquestes xarxes podran participar fins a cinc docents externs a la UA, bé d'altres universitats, bé de cossos docents d'altres nivells educatius diferents dels universitaris, o d'organismes dedicats a la formació del professorat o l'especialització professional.

Una mateixa persona només podrà actuar com a coordinadora en una xarxa vigent.

La participació està limitada a un màxim de dues xarxes per persona, i s'entendrà una dedicació del 50% en cada xarxa. Aquesta limitació s'estendrà mentre aquestes xarxes estiguen vigents.

3. MODALITATS DE PARTICIPACIÓ

Les accions de cada xarxa hauran de considerar la modalitat de docència dels ensenyaments en educació superior a les quals van dirigides.

Les sol·licituds hauran d'enquadrar-se obligatòriament en alguna de les següents modalitats:

-             Propostes d'investigació en docència: S'espera que les propostes de grups d'investigació tinguen un enfocament investigatiu sòlid, basat en metodologies rigoroses i que contribuïsquen a l'avanç del coneixement en el camp educatiu.

-             Projectes d'innovació docent: es podran presentar projectes d'innovació docent que busquen introduir canvis i millores en les pràctiques pedagògiques, mètodes d'ensenyament i disseny curricular. Es valoraran les propostes que promoguen la implementació d'enfocaments pedagògics innovadors, l'ús efectiu de recursos tecnològics i metodologies actives, i que tinguen un potencial impacte positiu en l'aprenentatge dels estudiants

-             Promoció de bones pràctiques educatives: es pretén reconèixer i difondre aquelles pràctiques educatives que han demostrat ser efectives en termes de promoure un aprenentatge significatiu, la participació dels estudiants, l'adaptació a la diversitat, l'avaluació formativa i la utilització de recursos didàctics innovadors.

La Comissió de Valoració podrà readscriure a una altra modalitat qualsevol sol·licitud que no s'ajuste a la seleccionada.

4. TERMINI I PROCEDIMENT DE PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS

4.1 Termini de presentació

El termini de presentació de sol·licituds serà de 15 dies hàbils comptador a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el BOUA.

4.2 Procediment de presentació de sol·licituds

Les sol·licituds es formalitzaran en UACloud emplenant el formulari disponible en https://s.ua.es/va/iDZC 

5. CRITERIS D'ADJUDICACIÓ DE LES SOL·LICITUDS

Serà obligatori que la planificació del desenvolupament temporal de la xarxa sol·licitada vaja referida als dos cursos acadèmics 2025-2026 i 2026-2027. En l'apartat Cronograma de la sol·licitud es detallaran les dates i les fases del projecte per a cada curs acadèmic. No s'admetrà la repetició de l'activitat en cada curs acadèmic.

La presentació d'una planificació que no s'ajuste a allò sol·licitat en el paràgraf anterior comportarà la valoració de la sol·licitud amb zero punts.

Els membres de la Comissió de Valoració avaluaran les propostes presentades d'acord amb els següents criteris: 

CRITERI

JUSTIFICACIÓ

PUNTUACIÓ

MÀXIMA

Fonamentació i justificació del projecte

Pertinència de la innovació a la qual respon el projecte.

Rellevància i impacte del tema sobre el qual es vol innovar.

2

Objectius del projecte

Formulació coherent amb el tema i les millores que es pretenen.

Objectius assolibles i realistes.

Objectius coherents amb la convocatòria i adequats a les línies d'innovació.

2

Resultats esperats

Repercussió significativa dels resultats del projecte en la millora de l'activitat docent, en la metodologia aplicada, en l'organització de l'assignatura o en l'aprenentatge de l'alumnat.

1

Potencial de creixement i transferència

 

Possibilitats i oportunitats del projecte o els seus resultats.

Projecció de transferència a altres entorns d'ensenyament-aprenentatge. 

1

Pressupost

Detallat i justificat

Nivell d'adequació per al projecte  sol·licitat

4

Complits els requisits establits en la convocatòria, perquè una sol·licitud siga acceptada haurà d'obtenir en la valoració una puntuació mínima de 6 punts.

6. ÒRGAN GESTOR

L'òrgan gestor d'aquesta convocatòria és la direcció de l'Institut de Ciències de l'Educació. Les persones interessades podran realitzar consultes i peticions a aquesta unitat a través d'UACloud/Sol·licitudsUA/Inici/Altres Centres/Institut de Ciències de l'Educació(ICE). Consultes i peticions 

7. COMISSIÓ DE VALORACIÓ

La selecció dels projectes presentats es realitzarà per una Comissió de Valoració que tindrà la següent composició: 

Presidència: el vicerector de Transformació Digital

Secretaria: una gestora en cap de l'ICE

Vocals:

-             la directora de l'ICE, o persona que la substituïsca

-             un/a coordinador/a acadèmica de l'ICE

-             una subdirectora de l'ICE

-             un personal tècnic de l'ICE 

En cas necessari, es podrà sol·licitar la valoració addicional de persones avaluadores externes que emetran els corresponents informes. 

8. RESOLUCIÓ, NOTIFICACIÓ I PUBLICACIÓ DELS RESULTATS

Atès el principi de transparència arreplegat en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i allò que disposa l'article 45.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les publicacions detallades en aquestes bases es realitzaran en la pàgina web https://ice.ua.es/va/xarxes/programa-xarxes-d-investigacio-en-docencia-universitaria.html, que substitueix la notificació a les persones interessades i té els mateixos efectes.

La resolució provisional de les xarxes aprovades i no aprovades es publicarà a partir del 17 de novembre del 2025. A partir de l'endemà d'aquesta publicació, les persones interessades tindran un termini de 5 dies hàbils per a la presentació de les al·legacions que consideren pertinents davant l'òrgan gestor.

Una vegada transcorregut aquest termini, i a la vista de la proposta motivada de la resolució per la Comissió de Valoració, la rectora de la Universitat d'Alacant dictarà la resolució que siga procedent. 

9. GESTIÓ DE LES AJUDES. MARC LEGAL I PRESSUPOSTARI

Es podrà sol·licitar una quantia màxima de 3.000 euros per xarxa. La sol·licitud de la subvenció haurà de garantir que els fons sol·licitats es destinaran exclusivament a les necessitats justificades del projecte i es gestionaran de manera eficient i transparent.

La inversió de l'ajuda concedida haurà d'ajustar-se a la distribució del pressupost que la xarxa va presentar en sol·licitar el projecte.

Les ajudes es destinaran a finançar exclusivament els costos relacionats amb el desenvolupament i l'execució de les activitats per a les quals hagen sigut concedides:

·         Despeses en material fungible o inventariable necessari per a l'operativitat de la xarxa.

·         Despeses d'inscripció i assistència a congressos i conferències, sempre que estiguen directament relacionades amb la consecució dels objectius dels projectes proposats. Com a màxim es finançarà la inscripció i assistència a 1 congrés o conferència d'1 membre de la xarxa.

·         Despeses derivades de l'organització d'activitats formatives en el marc del projecte sempre que hi haja una clara relació amb aquest.

·         Despeses d'adquisició de material bibliogràfic.

·         Despeses derivades de publicació en accés obert.

·         Altres costos no previstos en els anteriors apartats que resulten estrictament necessaris i es realitzen en el termini d'execució de l'activitat. 

En tot cas, s'exclou el pagament de retribucions personals al personal de la Universitat d'Alacant.

La data límit per a realitzar despeses serà la data de tancament de l'edició.

En un termini màxim de 2 mesos a partir de la data de tancament de l'edició, la persona coordinadora de cada xarxa haurà d'enviar a l'ICE la justificació de l'ajuda utilitzada. Aquesta justificació consistirà en un informe econòmic, signat digitalment, que incloga un resum detallat de les despeses efectivament realitzades amb càrrec a l'ajuda concedida.

La quantitat de l'ajuda que no s'haja executat es reintegrarà al vicerectorat concedent de l'ajuda, en la mateixa aplicació d'origen (clave 70402D0001 o 70406A0002, centre de despesa ICE 7040), i s'adjuntarà el document de la redistribució efectuada a l'informe econòmic del paràgraf anterior.

Aquesta justificació es presentarà a través de l'e-Administració mitjançant instància genèrica.

L'incompliment o la no justificació de les tasques i despeses per a les quals es va sol·licitar l'ajuda implicarà la devolució de l'assignació econòmica avançada i la interrupció de l'ajuda al projecte, així com qualsevol certificació derivada d'això.

A l'alumnat participant en una o diverses xarxes se li podran reconèixer fins a quatre crèdits ECTS, d'acord amb el que disposa el Reglament per al reconeixement acadèmic d'activitats universitàries culturals, esportives, de representació estudiantil, solidàries i de cooperació de la Universitat d'Alacant (acord del Consell de Govern del 29 de juliol de 2021). En cap cas percebrà ajudes econòmiques directament o indirectament.

Les persones participants d'altres universitats o d'altres àmbits educatius no percebran ajuda econòmica directament o indirectament. Rebran orientació i assessorament per part de l'ICE quan així ho sol·liciten i podran intervenir en totes les activitats que s'organitzen com a membres de xarxes. Podran obtenir, en finalitzar l'edició, la certificació corresponent si la xarxa de la qual han format part ha complit tots els requisits requerits.

La gestió dels recursos econòmics es realitzarà de conformitat amb les normes i procediments de gestió econòmica vigents (LOSU, Llei de pressupostos de la Generalitat Valenciana, Llei general pressupostària, Estatut de la Universitat d'Alacant, Bases d'execució del pressupost de la Universitat d'Alacant), i en tot cas la supervisió del compliment d'aquestes correspondrà a l'Oficina de Control Pressupostari.

L'ajuda assignada a cada xarxa s'ajustarà en els seus principis fonamentals a allò que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; les regulacions, requisits i termes establits per les normes de funcionament intern de la UA i allò que aquesta convocatòria estableix.

La dotació per a finançar aquesta convocatòria serà biennal, de 90.000 euros per a l'exercici 2026 i 60.000 euros per a l'exercici 2027, amb càrrec a dues aplicacions pressupostàries: d'una banda, l'aplicació pressupostària 70402D0001, denominada GE-PPUA2013-2017 PA PROGRAMA DE XARXES D'INVESTIGACIÓ EN DOCÈNCIA UNIVERSITÀRIA i consignada en el capítol 2 del pressupost de l'Institut de Ciències de l'Educació, i, de l'altra, l'aplicació pressupostària 70406A0002 P104 62000 PROGRAMA DE XARXES EN INVESTIGACIÓ EN DOCÈNCIA UNIVERSITÀRIA, consignada en el capítol 6 del pressupost de l'Institut de Ciències de l'Educació. Aquesta quantia es confirmarà quan es liquide la convocatòria de l'any anterior, i podria incrementar-se si es produïra un augment del crèdit disponible abans de la concessió de les ajudes.

L'execució d'aquesta dotació queda supeditada a la disponibilitat de liquiditat de la UA.

L'ajuda concedida a la xarxa s'ingressarà en una clau pressupostària del departament al qual pertanga la persona que coordine la xarxa, que es responsabilitzarà de la gestió d'aquests recursos. Només en el cas degudament justificat en el projecte, s'ingressarà en un altre centre de despesa al qual estiga adscrita la persona que exercisca com a coordinadora. Una vegada ingressada l'ajuda, no podran realitzar-se traspassos a una altra aplicació pressupostària.

10. JUSTIFICACIÓ I PAGAMENT

10.1 Compromisos i obligacions de les persones integrants de les xarxes aprovades

El professorat, tant de la UA com extern, l'alumnat i el PTGAS que s'incloga en la xarxa, en participar en aquesta convocatòria adquireixen els següents compromisos i obligacions:

- Participar en els programes que l'ICE desenvolupe relacionats amb les xarxes, per exemple, Més Xarxes. La no participació d'alguna persona representant de la xarxa en aquests serà motiu de l'anul·lació.

- La inscripció i assistència d'almenys un membre de la xarxa a les activitats de XARXES INNOVAESTIC en les seues edicions de 2026 i 2027.

- Reunir-se periòdicament.

- Participar en totes les tasques de la xarxa, així com en la difusió del treball desenvolupat.

- Assistir als seminaris i cursos específics programats per l'ICE que hagen sigut sol·licitats per part de la xarxa.

- En el cas de la persona que exercisca la coordinació de la xarxa, facilitar l'estat de les dades econòmiques i la justificació de les despeses.

- Elaborar la memòria final o equivalent d'acord amb l'estructura i amb les característiques que així s'indiquen a les coordinacions.

La justificació del treball desenvolupat per la xarxa és imprescindible per a poder rebre la totalitat de l'ajuda sol·licitada i haurà d'estar subscrita pels integrants de la xarxa que hi hagen participat. En cas que hi haja sol·licitants inicials que no apareguen en aquesta justificació com a autor o autora, s'entendrà que no han participat o que renuncien a participar-hi.

La persona que coordine la xarxa serà responsable de facilitar la documentació, emplenar els informes de seguiment intermedi i vetlar pel bon funcionament del grup de treball, com també de la comunicació amb l'ICE. Aquesta coordinadora o aquest coordinador serà la persona responsable de remetre a l'ICE la justificació del treball realitzat, subscrit per tots els membres de la xarxa, i les dades econòmiques en el format i elsl terminis que se li notifique oportunament.

L'ICE realitzarà un seguiment dels projectes seleccionats, i es comprometrà a facilitar, dins les seues possibilitats, l'assessorament pertinent.

Per a un adequat seguiment dels projectes acceptats, serà obligatòria la presentació d'informes justificatius intermedis que expliquen l'estat d'aquells en els mesos de març i desembre del 2026. Aquests informes seran requerits per l'ICE dins el termini i en la forma corresponent.

L'incompliment d'aquest requisit o dels compromisos establits en aquesta convocatòria determinarà la interrupció de l'ajuda al projecte, la devolució de la quantia facilitada i la no expedició de la certificació sobre la participació. 

10.2 Justificació

El coordinador o la coordinadora de la xarxa haurà de justificar el treball desenvolupat emplenant el formulari que a aquest efecte s'habilitarà en la web de l'ICE.

La justificació de la despesa realitzada s'ajustarà a allò que determina l'apartat 9.

La justificació del treball realitzat per les xarxes d'investigació en docència o d'innovació docent pot realitzar-se mitjançant alguna de les següents opcions:

- Almenys una publicació científica realitzada en la xarxa, que versarà sobre el projecte i el desenvolupament d'aquesta, i s'entendrà per publicació científica aquella no editada en publicacions divulgatives. En el cas de llibres, haurà de ser una editorial present en l'Scholarly Publishers Indicators Expanded (Scholarly Publishers Indicators (SPI)) https://spi.csic.es/indicadores/prestigio-editorial/2022-clasificacion-general o equivalent; i en el cas de revistes, aquelles que tinguen algun tipus d'indexació científica. Es podran acceptar treballs complets pendents de publicació en els quals s'explique o justifique el treball realitzat en la xarxa.

- Projecte de transferència dels resultats de la xarxa en altres centres educatius o titulacions.

- Si no disposen de cap de les evidències esmentades anteriorment, hauran de presentar una memòria justificativa seguint l'estructura de la plantilla proporcionada per l'ICE.

En aquests documents justificatius (article, projecte, etc.) es farà constar el següent text: "El present treball ha comptat amb una ajuda del Programa de Xarxes d'Investigació en Docència Universitària de l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat d'Alacant (convocatòria 2025). Ref.: [la corresponent segons la xarxa]".

Les opcions triades hauran d'estar subscrites per la totalitat dels components de la xarxa, i el contingut guardarà necessària relació amb el conjunt del projecte presentat.

Siga quina fora la justificació presentada, serà inèdita i original, i haurà de contenir el treball realitzat exclusivament pels membres de la xarxa, i no aquelles activitats desenvolupades en els centres per altres membres de la comunitat universitària.

Per a la justificació dels treballs de les xarxes de promoció de bones pràctiques, s'haurà d'elaborar una pàgina web pròpia que funcione com a espai de presentació, difusió i visibilitat de les accions, resultats i materials generats durant el desenvolupament de la xarxa. La pàgina haurà d'incloure, entre altres elements, una infografia o un vídeo que arreplegue els aspectes més rellevants del projecte. Serà responsabilitat de la coordinació de la xarxa el manteniment d'aquesta pàgina web. L'ICE enllaçarà la web per a afavorir-ne la visibilitat i promoure la difusió de bones pràctiques entre el professorat amb el propòsit d'impulsar la millora contínua de la qualitat docent.

També hauran d'emplenar la fitxa de promoció de bones pràctiques (annex I).

La data límit de lliurament de la justificació final serà el 30 de juny de 2027. 

11. CERTIFICACIÓ I PLA DE DIFUSIÓ DE LES INVESTIGACIONS REALITZADES

L'ICE certificarà, segons el cas, la participació i coordinació en el programa i en la respectiva xarxa. Aquesta certificació es realitzarà després del tancament de l'edició.

La certificació de la coordinació reconeixerà 140 hores, i la corresponent a la participació de la resta de membres ho farà per 90 hores. Així mateix, L'ICE certificarà la participació corresponent en totes les activitats que organitze.

No s'emetran certificacions a persones que no consten en la memòria final de la xarxa, o la documentació de la qual no satisfaça els criteris mínims de qualitat segons el parer de la Comissió de Valoració o no s'haja lliurat en els terminis previstos. 

El tancament de l'edició tindrà lloc el 30 de setembre de 2027.

S'afavorirà un procés de comunicació fluid entre les xarxes que permeta un intercanvi de la investigació i experiències que redundarà, sens dubte, en la millora de la qualitat de la docència. Per a fer-ho, l'ICE podrà publicar informes, resums, descripcions, etc., dels treballs realitzats per les diferents xarxes.

D'altra banda, l'ICE durà a terme diferents activitats per a fomentar la difusió i transferència de coneixement generat des d'aquesta convocatòria.

L'ICE no emetrà certificacions sobre publicacions derivades d'aquesta convocatòria. 

12. PROTECCIÓ DE DADES DE CARÀCTER PERSONAL

De conformitat amb el que disposa la legislació vigent en matèria de protecció de dades, es comunica que la Universitat d'Alacant tractarà les dades aportades en el formulari de sol·licitud, així com aquells continguts en la documentació adjunta, amb la finalitat de registrar i gestionar acadèmicament i administrativament la participació en la convocatòria de Xarxes d'Investigació en Docència Universitària per als cursos acadèmics 2025-2026 i 2026-2027. Les dades personals recaptades també seran tractades amb finalitats estadístiquess d'avaluació de qualitat, i es podrà avaluar qualsevol aspecte referit al Programa Xarxes.

La legitimació d'aquest tractament es basa en el compliment d'una missió d'interès públic, o en l'exercici dels poders públics conferits a la Universitat d'Alacant, i en el consentiment expressat en la sol·licitud de participació. Es comunicaran les resolucions corresponents en la pàgina web indicada en la convocatòria. No es realitzaran altre tipus de cessions, llevat que poguera existir obligació legal per a fer-ho.

Les persones participants poden exercir els seus drets en relació amb el tractament de les seues dades personals d'accés, rectificació i supressió, entre d'altres, mitjançant sol·licitud dirigida a la Gerència de la Universitat en el Registre General de la Universitat d'Alacant, o bé a través de la seu electrònica https://seuelectronica.ua.es.

Pot consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades, els seus drets i la política de privacitat de la Universitat d'Alacant en el següent enllaç: https://seuelectronica.ua.es/va/privadesa.html 

13. RECURSOS LEGALS

Contra aquesta convocatòria i els actes administratius que se'n deriven, que esgoten la via administrativa, es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu d'Alacant que resulte competent en el termini de dos mesos comptador a partir de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que estableix l'article 114 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'article 38.4 de la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari i l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Potestativament, es podrà interposar recurs de reposició en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria davant la rectora, de conformitat amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015. Tot això sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.

Davant les actuacions definitives de la Comissió, podrà interposar-se el recurs d'alçada previst en l'article 121 de la Llei 39/2015 en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de les publicacions o notificacions. El recurs podrà presentar-se davant l'òrgan que va dictar l'acte que s'impugna o davant la rectora com a òrgan competent per a resoldre'l.

No cap recurs davant aquelles resolucions o actes que, per establir un termini d'esmenes, reclamacions o al·legacions, no siguen definitives. Les resolucions que es dicten després d'aquest tràmit sí que seran susceptibles del recurs corresponent. 

Alacant, 21 d'octubre de 2025 

La rectora,

PD (Resolució rectoral de 22/12/2020),

El vicerector de Transformació Digital

Rafael Molina Carmona