CONVOCATÒRIA DE SELECCIÓ DE TUTORES I TUTORS DEL PROGRAMA D'ACCIÓ TUTORIAL (PAT) PER AL CURS 2022/2023

Data d'aprovació
10/05/2022
Data de publicació
16/05/2022
Òrgan competent
Rectora
Secció
CONVOCATÒRIES I CONCURSOS

Títol: CONVOCATÒRIA DE SELECCIÓ DE TUTORES I TUTORS DEL PROGRAMA D'ACCIÓ TUTORIAL (PAT) PER AL CURS 2022/2023

Secció: CONVOCATÒRIES I CONCURSOS

Òrgan: Rectora

Data d'aprovació: dimarts, 10 de maig de 2022

CONVOCATÒRIA DE SELECCIÓ DE TUTORES I TUTORS DEL PROGRAMA D'ACCIÓ TUTORIAL (PAT) PER AL CURS 2022/2023

1. PRESENTACIÓ

El Programa d'Acció Tutorial de la Universitat d'Alacant (PAT) és una acció educativa que es duu a terme amb l'objectiu de proporcionar a l'alumnat universitari acompanyament i assessorament al començament de la seua carrera universitària i durant aquesta.

L'acció tutorial proporcionada per aquest Programa dona resposta a dues necessitats prioritàries del nostre alumnat: d'una banda, l'acollida i la inclusió en el context universitari i, per una altra, el suport i l'orientació en el desenvolupament de l'itinerari acadèmic i professional.

Cal dir que en el marc general d'acció tutorial de la Universitat d'Alacant es preveu de manera específica l'atenció a l'alumnat de qualsevol programa de mobilitat (tant a l'alumnat estranger que rep aquesta Universitat, com a l'alumnat propi que es desplaça a altres universitats nacionals o estrangeres) a través del PAT-Mobilitat, que es desenvolupa des del Secretariat de Mobilitat i sota la direcció del Vicerectorat amb competències en aquesta matèria. La selecció dels equips de tutors i tutores de PAT-Mobilitat no correspon per tant a aquesta convocatòria.

Aquesta convocatòria està referida únicament a la selecció de tutores i tutors del PAT UA (d'ara en avant, PAT), és a dir, a l'acció tutorial de l'alumnat propi que cursa els estudis a la Universitat d'Alacant.

2. ESTRUCTURA I DESENVOLUPAMENT DEL PAT

2.1 Estructura

El Programa d'Acció Tutorial de la Universitat d'Alacant s'organitza en una estructura piramidal coordinada que estableix diversos nivells de responsabilitat. Així, la promoció i el control del programa és responsabilitat del Vicerectorat de Transformació Digital, i és el màxim nivell de presa de decisions; la direcció, la supervisió, la coordinació i l'assessorament del Programa és una tasca de l'Institut de Ciències de l'Educació (ICE), a través de la directora, la coordinadora general de Programa i un gestor administratiu o una gestora administrativa; i en l'àmbit de cada centre hi ha una estructura encapçalada per la coordinadora o el coordinador del PAT en el centre, l'equip docent de tutors i tutores i l'alumnat-mentor.

La gestió en l'organització i coordinació del PAT durant el curs acadèmic correspon a la Comissió General del PAT que està formada per la coordinadora general del PAT en l'ICE i les coordinadores i els coordinadors PAT de centre.

2.2. Desenvolupament

En el marc de l'acció tutorial universitària, des del PAT es pretén oferir un servei d'acompanyament i tutorització a tot l'alumnat de la Universitat d'Alacant, que cerque nous escenaris d'actuació que facen més visible i efectiva l'acció tutorial, així com un repartiment equitatiu entre el professorat tutor i estudiants d'acord amb l'alumnat matriculat en cada centre.

Es poden destacar els tres moments clau d'implementació del PAT:

- En el moment d'ingrés a la Universitat.

- Durant els anys de permanència.

- En finalitzar els estudis.

Aquest procés es desenvolupa a través d'activitats tutorials amb les modalitats següents:

- Modalitat presencial:

· tutoria grupal de presentació: acollida i coneixement del grup, identificació de temes d'interès d'inici de curs.

· activitats temàtiques grupals, segons interessos i necessitats.

· tutoria individual: qüestions personals específiques.

- Modalitat no presencial: tutoria virtual.

Amb la finalitat de planificar i desenvolupar el PAT, es prendrà com a referència una priorització d'atenció cap a l'alumnat de nou ingrés (en primer curs) i l'alumnat de quart / cinquè curs amb necessitats d'orientació en eixides professionals i continuació de l'oferta acadèmica de postgrau en la mateixa universitat. Així mateix, hi haurà també atenció tutorial per a l'alumnat de segon i tercer curs, segons els interessos i les demandes d'aquest. En definitiva, es tracta que tot l'alumnat de cada centre estiga informat de les activitats del PAT. A partir d'aquesta informació, hi podrà assistir de manera voluntària aquell alumnat interessat en les respectives activitats programades.

Des d'aquest escenari, l'assignació i la planificació tutor/a-alumnat tutoritzat es farà d'acord amb els grups d'assignatures que hi ha en les respectives titulacions. Amb la finalitat de poder organitzar aquesta assignació, els grups de referència seran d'assignatures bàsiques o obligatòries del primer quadrimestre, a les quals anomenarem "assignatures de referència", amb grups concrets i aules. A aquestes aules podrà accedir el professorat tutor amb la finalitat d'informar de manera col·lectiva.

Serà fonamental la presentació en les respectives aules de cada tutora o tutor a l'inici de cada curs i, a partir d'això, iniciar la tasca tutorial.

3. OBJECTIUS

El PAT es considera una acció educativa d'orientació i suport per a l'alumnat, que ofereix la Universitat d'Alacant en tots els centres i es destina a la millora de la qualitat educativa. L'objectiu d'aquesta convocatòria és la selecció de les tutores i els tutors PAT en cada centre per al curs acadèmic 2022/2023. S'estableix per a això un marc general del perfil idoni del professorat-tutor del PAT i les funcions i tasques d'aquest; s'intentarà garantir tasques tutorials de qualitat i que responguen a les necessitats de l'alumnat de la UA.

Amb aquesta finalitat es fa aquesta convocatòria perquè cada centre puga seleccionar el professorat que formarà el seu equip PAT i, al seu torn, que el professorat que vulga exercir aquesta acció tutorial conega les funcions i les tasques que cal fer-hi.

4. PERSONES SOL·LICITANTS I REQUISITS

Les persones sol·licitants han de tenir vinculació funcionarial o contractual com a personal docent i investigador amb la Universitat d'Alacant i estar en servei actiu. Aquest requisit s'ha de complir en el moment de la sol·licitud i durant tot el curs acadèmic 2022/2023.

El professorat tutor del PAT, per les característiques de les funcions i tasques de què ha de responsabilitzar-se, ha de reunir determinats requisits tant acadèmics com de competències interpersonals. L'èxit de l'acció tutorial requereix un clima de confiança i reconeixement mutu entre qui tutoritza i orienta, i les persones a qui es dirigeix. Així mateix, els equips tutorials de centre es basen en el treball en equip, per la qual cosa, sens dubte, es requereixen habilitats socials per a la cooperació i el treball col·laboratiu.

El personal docent i investigador el resultat de l'avaluació del qual en DOCENTIA haja sigut desfavorable en el curs 2021-2022, no podrà ser tutor o tutora del PAT en aquesta convocatòria. Així mateix, tampoc serà elegible el PDI amb un informe negatiu en la valoració de les seues tasques i funcions com a tutor o tutora PAT en els 5 cursos acadèmics anteriors. Tampoc es podrà seleccionar PDI amb informes de valoració negativa per part d'unitats administratives, òrgans de govern o col·lectius de la comunitat universitària emesos en els 5 cursos acadèmics anteriors, i que suposen incompatibilitat manifesta amb el que descriu el paràgraf anterior d'aquest apartat de la convocatòria. Per tant, en aquestes situacions, no es preveu la possibilitat de baremació de la sol·licitud.

El professorat seleccionat, una vegada complides totes les obligacions que es generen de les funcions i les tasques establides, rebrà una certificació per part de l'ICE, on constarà la seua pertinença al Programa d'Acció Tutorial del curs 2022/2023. Cada persona sol·licitant podrà optar a formar part de l'equip del PAT d'un únic centre. En cas de renúncia a ser tutora o tutor PAT, no serà certificada la pertinença al programa.

El programa PAT preveu la figura de l'alumnat-mentor, per al desenvolupament de la tutoria entre iguals. La selecció d'alumnat-mentor serà desenvolupada per cada centre en els termes que considere més adequats. L'alumnat mentor així seleccionat i que complisca amb les funcions i tasques que se li assignen, podrà comptar amb la certificació de la seua participació en el PAT per part de l'ICE.

5. COMPROMÍS DEL PROFESSORAT EN L'ACCIÓ TUTORIAL DEL PAT

El professorat seleccionat adquireix una sèrie de compromisos, funcions i tasques, que haurà d'assumir. L'incompliment d'aquestes podrà implicar, segons el parer del centre i de l'ICE, la no percepció de l'ajuda econòmica i la no expedició de la certificació sobre la participació en aquest.

La situació, evolució i perspectives de la COVID-19 no permeten assegurar que en el curs 2022/2023 no siguen necessàries mesures de seguretat que requerisquen un cert grau de combinació entre la presencialitat i la virtualitat en la docència universitària. Encara que el curs es desenvolupe de forma totalment presencial, algunes eines d'assistència en línia han demostrat la seua utilitat i es podran mantenir juntament amb les activitats presencials ordinàries. El PAT, a través dels equips tutorials de cada centre, assistirà l'alumnat també mitjançant l'orientació, l'acompanyament i l'assessorament virtuals. En aquest cas, les funcions i les tasques que ací es descriuen s'adaptaran a format no presencial a través de les possibilitats de comunicació en UACloud de les tutores i els tutors PAT amb el seu alumnat PAT, com també d'altres eines i plataformes tecnològiques que es consideren adequades per al PAT.

5.1 Funcions del professorat PAT en l'acció tutorial

Cada tutor o tutora haurà de complir amb les funcions següents de l'acció tutorial PAT:

- Participar en les reunions PAT de la Facultat o Escola.

- Participar en activitats formatives del PAT.

- Fer la funció tutorial en el grup assignat (tutories presencials i virtuals, grupals i individuals). Informar, orientar i assessorar l'alumnat en temes acadèmics, administratius, professionals i personals.

- Informar al coordinador o a la coordinadora PAT de Facultat o Escola del seguiment del PAT: relació d'alumnat tutoritzat, sessions tutorials, incidències, baixes i propostes formatives i de millora.

- Fer un seguiment inicial del desenvolupament del PAT, i reflectir-lo en l'informe inicial.

- Fer i presentar un informe final que reflectisca totes les tasques tutorials fetes i l'avaluació del PAT.

5.2 Tasques del professorat del PAT en l'acció tutorial

- Assistència participativa a les reunions de coordinació PAT de la Facultat o Escola.

- Assistència participativa a activitats formatives sobre l'acció tutorial.

- Presentació davant del grup que cal tutoritzar, tant de manera presencial a l'aula, com de manera virtual.

- Planificació i realització de tutories individuals i reunions temàtiques amb el grup tutoritzat.

- Informació i orientació de temàtiques d'acord amb el curs i la titulació.

- Dedicació a través d'un acompanyament més personalitzat durant l'execució d'adaptacions curriculars no significatives amb l'alumnat objecte d'aquestes.

- Col·laboració en les tasques que s'establisquen dins del PAT de cada centre, com també en activitats transversals per a tot l'alumnat, organitzades per l'equip docent PAT del centre.

- Realització i presentació dels informes sol·licitats (informe inicial i informe final) pel coordinador o la coordinadora PAT del centre. La data de lliurament de l'informe inicial serà entre el 9 i el 16 de novembre del 2022, mentre que la data límit de l'informe final serà el 26 de maig del 2023. Tots dos informes es faran a partir del formulari que hi ha en la pàgina web de l'ICE: https://web.ua.es/va/ice/tutorial/avaluacio-del-programa.html

6. AVALUACIÓ

En finalitzar el curs acadèmic es farà una avaluació del PAT amb la finalitat de valorar-lo i fer-hi millores.

Es farà una enquesta a l'alumnat participant, als tutors i les tutores, i a la coordinació del PAT en cada centre. De la mateixa manera, en els informes fets pels respectius coordinadors i coordinadores, i també per part dels tutors i les tutores i l'alumnat-mentor, es podrà avaluar qualsevol aspecte referit al PAT.

Igualment, amb l'objectiu de fer un seguiment de l'acció tutorial exercida per totes les persones participants de la comunitat universitària, es farà un seguiment de les accions tutorials implementades a partir dels indicadors següents.

6.1 Indicadors d'avaluació de l'acció tutorial

De manera específica, s'estableixen una sèrie d'indicadors que seran utilitzats per a avaluar el compliment dels compromisos dels tutors i les tutores de l'acció tutorial del PAT. S'estableixen dotze indicadors el compliment dels quals es verificarà per part de l'ICE:

1. Presentació dels informes sol·licitats en les dates indicades.

2. Participació en, almenys, una de les activitats formatives sobre PAT organitzades per l'ICE durant el curs acadèmic.

I també indicadors l'incompliment dels quals es verificarà per part de l'ICE en l'apartat corresponent de les memòries finals remeses a l'ICE per les coordinadores i els coordinadors PAT de centre:

3. Assistència a les reunions de coordinació PAT de la Facultat o Escola.

4. Assistència a la presentació a l'aula amb el grup tutoritzat.

5. Adequació de la labor del tutor o la tutora amb l'alumnat en relació als objectius del PAT.

6. Presentació i realització d'activitats tutorials d'acord amb la temàtica del PAT.

7. Comunicació al coordinador o la coordinadora PAT de centre de l'horari de l'acció tutorial per a coneixement de l'alumnat.

8. Comunicació al coordinador o la coordinadora PAT de centre de la planificació de les reunions temàtiques a realitzar amb el grup tutoritzat.

9. Informació al coordinador o la coordinadora PAT de centre de les incidències o aspectes destacables, si n'hi haguera.

10. Realització de propostes de millora de l'acció tutorial al coordinador o la coordinadora PAT de centre.

11. Col·laboració i participació en les tasques grupals organitzades pel coordinador o la coordinadora PAT de centre.

12. Col·laboració amb el coordinador o la coordinadora i amb la resta de l'equip tutorial per al bon funcionament del PAT del centre.

L'incompliment d'aquests indicadors o la valoració negativa d'aquests  per part de l'ICE o del centre on es faça la labor tutorial serà motiu de la no continuïtat per a formar part de l'equip de l'acció tutorial PAT, la no percepció de l'ajuda econòmica ni certificació corresponent, així com la no elegibilitat com a tutor o tutora en les 5 convocatòries següents de selecció de tutores o tutors.

7. PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS

La sol·licitud es farà emplenant el formulari disponible en l'enllaç següent:

Les sol·licituds hauran de tenir l'aprovació de la direcció del departament a què pertanga el personal docent investigador de la Universitat d'Alacant, en la qual s'indique que la seua realització no interfereix en les tasques docents, incloses les tutories acadèmiques. En la web de l'ICE es troba disponible la plantilla d'aquest document: https://web.ua.es/va/ice/tutorial/convocatoria.html

El termini de sol·licitud finalitza 10 dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el BOUA.

Les qüestions i els dubtes relatius a aquesta convocatòria es remetran a l'Institut de Ciències de l'Educació (programas.ice@ua.es), responsable del seguiment, i caldrà indicar en l'assumpte del missatge [CONVOCATÒRIA PAT].

8. SELECCIÓ I BAREMACIÓ

La selecció de les candidatures presentades serà duta a terme en els respectius centres per la Comissió de Selecció PAT de centre, d'acord amb els criteris de baremació següents, no tots aquests necessàriament excloents:

1. Impartir docència en alguna de les titulacions del centre del qual sol·licita ser tutor o tutora.

2. Estar adscrita o adscrit al centre del qual sol·licita ser tutor o tutora.

3. Tenir experiència en el PAT en altres cursos i amb una trajectòria positiva en el compliment de les seues funcions en l'acció tutorial.

4. Haver participat en accions formatives sobre l'acció tutorial PAT programades des de l'ICE.

A més, cada centre establirà almenys un criteri de baremació addicional als quatre esmentats, de manera que siga possible baremar l'adequació de la persona sol·licitant a les necessitats del Programa d'Acció Tutorial (PAT) en el centre sol·licitat.

Cada centre, i prèviament a la reunió de la Comissió de Selecció PAT de Centre, elaborarà i publicarà la baremació que s'utilitzarà en el procés de selecció, el nombre màxim de places de tutores i tutors que cal seleccionar, i indicarà, si escau, si els criteris són excloents i la puntuació mínima i màxima a obtenir en cadascun.

Amb la resolució d'aquesta convocatòria, es faran públiques les puntuacions obtingudes per cada persona aspirant, de cada centre en funció de tot el que s'ha descrit anteriorment.

9. AVALUACIÓ I RESOLUCIÓ DE LES SOL·LICITUDS

L'avaluació i la selecció de les sol·licituds presentades correspondrà a la Comissió de Selecció PAT de Centre, formada per:

Presidència: Degà o degana de la Facultat o director o directora d'Escola, o persona en qui delegue.

Secretaria: El coordinador o la coordinadora PAT del centre, o persona en qui delegue.

Vocalia: una estudiant o un estudiant, designada o designat pel degà o la degana de la Facultat o el director o la directora d'Escola.

En el procés d'avaluació i selecció de les sol·licituds rebudes quedaran garantits la igualtat d'oportunitats, el respecte als principis de mèrit i capacitat i el principi d'igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes, així com la igualtat d'oportunitats de les persones amb discapacitat. Es procurarà, en la mesura que siga possible, la composició igualitària entre dones i homes en els equips tutorials del PAT.

Aquesta Comissió de Selecció PAT de Centre avaluarà les sol·licituds rebudes tenint en compte els criteris que conté l'apartat vuit d'aquesta convocatòria i el barem publicat en el seu centre. El centre farà arribar a l'ICE la resolució provisional d'admissions i exclusions, motivada mitjançant les puntuacions obtingudes per les persones aspirants que s'hagen presentat, i serà publicat en la web de l'ICE: https://web.ua.es/va/ice/tutorial/convocatoria.html.

A partir de l'endemà a aquesta publicació, les persones interessades disposaran d'un termini de 10 dies hàbils per a la presentació d'al·legacions per qualsevol de les formes previstes en l'art. 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. Les al·legacions seran presentades en la web de l'ICE: https://web.ua.es/va/ice/tutorial/convocatoria.html.

L'ICE remetrà a cada centre les al·legacions rebudes dins de termini, perquè cada Comissió de Selecció PAT de Centre les resolga i envie a l'ICE la resolució motivada definitiva.

Transcorregut aquest termini es publicarà en la web de l'ICE (https://web.ua.es/va/ice/tutorial/convocatoria.html) la resolució definitiva de la Comissió de Selecció PAT de cada Centre al costat de la resolució definitiva de la convocatòria de selecció de tutores i tutors PAT.

Cada centre podrà elaborar una bossa de reserva de tutores i tutors PAT amb les sol·licituds excloses, per si durant el curs fora necessària. Les persones incloses en aquesta bossa de reserva podran ser cridades en cas de renúncies o substitucions, si bé es preveu la possibilitat que els equips directius de centre puguen nomenar PDI no inclòs en aquesta bossa, sempre que la bossa de reserva estiga buida i el PDI proposat complisca amb els requisits establits en aquesta convocatòria, si les necessitats del PAT de centre així ho requereixen.

10. GESTIÓ DE LES AJUDES. MARC LEGAL I PRESSUPOSTARI

La gestió de les ajudes es farà d'acord amb les normes i els procediments de gestió econòmica vigents (LOU, LOMLOU, Llei de Pressupostos de la Generalitat Valenciana, Llei General Pressupostària, Estatut de la Universitat d'Alacant, Bases d'Execució del Pressupost de la Universitat d'Alacant), i en tot cas la supervisió del compliment d'aquestes correspondrà a l'Oficina de Control Pressupostari.

L'ajuda assignada a cada tutor o tutora s'ajustarà en els principis i procediments al que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a les regulacions, requisits i termes establits per les normes de funcionament intern de la UA i al que aquesta convocatòria estableix.

La dotació màxima per a finançar aquesta convocatòria serà de 55.000 € i es troba consignada en la clau 70402E0002 (Pla d'Acció Tutorial) del pressupost de l'ICE en el Pressupost General de la Universitat.

L'execució d'aquesta dotació està supeditada a la disponibilitat de liquiditat de la UA.

Respecte a la distribució, aquesta s'ajustarà a la proporció següent del pressupost total, obtinguda d'acord amb la ponderació per nombre d'alumnat, nombre de graus i nombre de tutors:

  • Escola Politècnica Superior: 16,5%
  • Facultat de Ciències: 11,9%
  • Facultat de Ciències de la Salut: 4,8%
  • Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials: 18,9%
  • Facultat de Dret: 17,5%
  • Facultat d'Educació: 12,9%
  • Facultat de Filosofia i Lletres: 17,5%

S'establirà una forqueta de nombre de tutors i tutores per a cada centre que serà la següent:

  • Escola Politècnica Superior: 16-18
  • Facultat de Ciències: 8-10
  • Facultat de Ciències de la Salut: 4-6
  • Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials: 20-22
  • Facultat de Dret: 19-21
  • Facultat d'Educació: 16-18
  • Facultat de Filosofia i Lletres: 15-17

Els pagaments corresponents es faran una vegada es verifique el compliment dels indicadors d'avaluació de l'apartat 6 d'aquesta convocatòria. El repartiment dels pagaments es farà de manera equitativa entre les tutores i els tutors de cada centre.

11. CERTIFICACIÓ

L'ICE certificarà la participació i la coordinació, segons el cas, en el PAT. No s'emetran certificacions a persones que no hagen complit les funcions i les obligacions en el termini establit per a això.

El tancament d'aquesta edició tindrà lloc el 31 de juliol del 2023.

12. PROTECCIÓ DE DADES DE CARÀCTER PERSONAL

D'acord amb el que disposa la legislació vigent en matèria de protecció de dades, us comuniquem que la Universitat d'Alacant tractarà les dades aportades en aquest formulari, així com aquelles contingudes en la documentació que l'acompanye, amb la finalitat de registrar i gestionar acadèmicament i administrativa la seua participació en la Convocatòria de Selecció de Tutores i Tutors del Programa d'Acció Tutorial (PAT), per al curs acadèmic 2022-2023. Les vostres dades personals també seran tractades amb finalitats estadístiques d'avaluació de qualitat, es podrà avaluar qualsevol aspecte referit al PAT.

La legitimació d'aquest tractament es basa en el compliment d'una missió d'interès públic, o en l'exercici dels poders públics conferits a la Universitat d'Alacant, i en el consentiment expressat en la sol·licitud de participació en aquesta.

En el marc dels tractaments esmentats, les vostres dades no podran ser cedides excepte obligació legal. Les vostres dades es facilitaran al Vicerectorat de Transformació Digital, a l'ICE, a la Comissió de Selecció PAT de Centre, als tutors i les tutores i a l'alumnat mentor. Així mateix es comunicaran les resolucions corresponents en la pàgina web indicada en la convocatòria.

Us informem que podeu exercir els vostres drets en relació amb el tractament de les dades personals d'accés, rectificació i supressió, entre altres, mitjançant sol·licitud dirigida a la Gerència de la Universitat en el Registre General de la Universitat d'Alacant, o bé a través de la Seu Electrònica (https://seuelectronica.ua.es/).

Podeu consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades, els vostres drets i la Política de Privacitat de la Universitat d'Alacant en l'enllaç següent: https://seuelectronica.ua.es/va/privadesa.html, i també en l'enllaç següent: https://web.ua.es/es/ice/tutorial/22-23/informacion-ampliada-lpd-convocatoria-pat.pdf

Per a més informació:

Institut de Ciències de l'Educació

Telèfon: 965 902 882

Correu electrònic: programas.ice@ua.es

La rectora,

P.D. (resolució rectoral 22/12/2020)

El vicerector de Transformació Digital

Rafael Molina Carmona