AJUDES PER AL FINANÇAMENT DE LES TAXES DE MATRÍCULA A L'ALUMNAT MEDALLA D'OR EN LA FASE NACIONAL DE LES OLIMPÍADES QUE S'HAJA MATRICULAT EN ALGUN GRAU DE LA FACULTAT DE CIÈNCIES DURANT EL CURS ACADÈMIC 2025-2026
- Data d'aprovació
- 02/07/2025
- Data de publicació
- 04/07/2025
- Òrgan competent
- Rectora
- Secció
- CONVOCATÒRIES I CONCURSOS
Títol: AJUDES PER AL FINANÇAMENT DE LES TAXES DE MATRÍCULA A L'ALUMNAT MEDALLA D'OR EN LA FASE NACIONAL DE LES OLIMPÍADES QUE S'HAJA MATRICULAT EN ALGUN GRAU DE LA FACULTAT DE CIÈNCIES DURANT EL CURS ACADÈMIC 2025-2026
Secció: CONVOCATÒRIES I CONCURSOS
Òrgan: Rectora
Data d'aprovació: dimecres, 2 de juliol de 2025
AJUDES PER AL FINANÇAMENT DE LES TAXES DE MATRÍCULA A L'ALUMNAT MEDALLA D'OR EN LA FASE NACIONAL DE LES OLIMPÍADES QUE S'HAJA MATRICULAT EN ALGUN GRAU DE LA FACULTAT DE CIÈNCIES DURANT EL CURS ACADÈMIC 2025-2026
1. Objecte de la convocatòria i procediment de concessió
L'objecte d'aquesta convocatòria és la concessió, en règim de concurrència competitiva, de les taxes acadèmiques de matrícula a l'estudiantat del primer curs guardonat amb alguna de les medalles d'or de les Olimpíades fase nacional (Biologia, Física, Geologia, Matemàtiques i Química) i que es matricule en algun dels graus de la Facultat de Ciències durant el curs 2025-26.
2. Requisits de les persones beneficiàries
Podrà obtenir la condició de beneficiari i sol·licitar aquesta beca l'alumnat que:
- S'haja classificat en la fase local de les Olimpíades de la Facultat de Ciències de la Universitat d'Alacant, curs acadèmic 2024-25, haja aconseguit un primer premi en la fase nacional de les Olimpíades i es matricule en algun dels graus de la Facultat de Ciències durant el curs acadèmic 2025-26.
- No siga beneficiari d'una altra beca o ajuda pública o privada destinada al mateix objecte.
3. Nombre i dotació de les beques
Es concedirà un total de 6 beques, que es corresponen amb les taxes acadèmiques del curs 2024/2025, d'acord amb les següents quanties (pendent d'actualització segons el Decret de taxes que cal satisfer per la prestació de serveis acadèmics per al curs 2025/2026 de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació):
Grau en Biologia: 1.040,40 euros (17,34 €/crèdit)
Grau en Física: 841,80 euros (14,03 €/crèdit)
Grau en Geologia: 1.040,40 euros (17,34 €/crèdit)
Grau en Matemàtiques: 841,80 euros (14,03 €/crèdit)
Grau en Química: 1.040,40 euros (17,34 €/crèdit)
Grau en Òptica i Optometria: 1.080 euros (18€/crèdit)
Grau en Ciències del Mar: 1.040,40 euros (17,34 €/crèdit)
Grau en Gastronomia i Arts Culinàries: 1.040,40 euros (17,34 €/crèdit)
Doble grau en Física i Matemàtiques: 1.010,16 euros (14,03€/crèdit)
4. Termini i procediment de presentació de sol·licituds
4.1 Termini de presentació de sol·licituds
El termini per a sol·licitar l'ajuda serà del 15 de juliol al 30 de setembre de 2025.
4.2 Procediment de presentació
La documentació es presentarà mitjançant el formulari que a aquest efecte està disponible en la pàgina web de la Facultat. Caldrà adjuntar-hi la documentació requerida.
En aquest formulari s'indicarà expressament si s'ha sol·licitat o no qualsevol altra ajuda pública o privada, i quina segons el cas, si escau. En el moment que es comprove que la informació facilitada no és veraç, això comportarà l'exclusió de la persona sol·licitant d'aquesta convocatòria.
Les persones interessades que presenten sol·licitud d'ajuda en aquesta convocatòria autoritzen la Facultat de Ciències a requerir informació a la Unitat de Beques sobre la tramitació d'altres beques i ajudes públiques demanades per la persona interessada.
S'hi adjuntarà la documentació següent:
- Fotocòpia del NIF, NIE o passaport, en cas que no estiga disponible en l'Administració.
- Certificació o documentació justificativa d'haver obtingut un primer premi en la fase nacional de les Olimpíades del 2025.
- Declaració responsable de no ser o haver sigut beneficiari d'altres ajudes finançades amb fons públics o privats per a la mateixa finalitat.
5. Criteris d'adjudicació
Es finançarà tot l'estudiantat que sol·licite aquesta beca, sempre que es complisquen els requisits especificats en el punt 2 d'aquesta convocatòria.
6. Òrgan gestor i Comissió de Valoració
6.1 Òrgan gestor
L'òrgan gestor de la convocatòria és la Degana de la Facultat de Ciències, que s'encarrega de l'ordenació i la instrucció del procediment i acorda totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals ha de dictar-se resolució. Les dades de contacte són el correu electrònic facu.ciencies@ua.es.
Quan la sol·licitud no reunisca els requisits o no s'hi adjunte la documentació que resulte exigible es notificarà a la persona sol·licitant la causa que impedeix la continuació del procediment, i se li requerirà perquè, de conformitat amb la legislació de procediment administratiu comú, esmene la falta o hi adjunte els documents preceptius, amb indicació que si no ho fera així, se li tindrà per desistida de la petició, amb la resolució prèvia que haurà de ser dictada en els termes previstos legalment.
6.2 Comissió de Valoració
La Comissió de Valoració revisarà les sol·licituds presentades.
La comissió tindrà la composició següent o en el seu cas, persones que els substituïsquen:
· Presidència: degana de la Facultat de Ciències.
· Secretària de la Facultat de Ciències.
· Vicedegà d'Estudis de la Facultat de Ciències.
· Administradora del centre.
Tots i cadascun dels membres integrants de la Comissió de Valoració hauran d'emplenar i signar el document d'absència de conflicte d'interessos: DACI.
Per a verificar el requisit de no gaudir de cap altra ajuda o beca de matrícula concedida per organismes públics o privats, la Comissió sol·licitarà al Negociat de Beques de la Universitat d'Alacant informació relativa als beneficiaris d'ajudes públiques de matrícula. Una vegada verificat aquest requisit, la Comissió de Valoració farà pública la relació provisional de beneficiaris en la pàgina web de la Facultat de Ciències.
7. Resolució, notificació i publicació dels resultats
Atès el principi de transparència recollit en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i allò que disposa l'article 45.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les publicacions detallades en aquestes bases es realitzaran en la pàgina web https://ciencias.ua.es/va/activitats/olimpiades-cientifiques/ajudes-financament-taxes-matricula-grau-olimpiades.html, que substitueix la notificació a les persones interessades i té els mateixos efectes.
Després de rebre les sol·licituds, s'elaborarà una relació provisional de sol·licituds admeses i excloses i s'establirà un termini d'esmena 5 dies hàbils a partir de l'endemà de la seua publicació. Transcorregut este termini, s'elaborarà la relació definitiva de sol·licituds admeses i excloses, que serà remesa a la comissió de valoració per a la seua avaluació.
La proposta de resolució provisional de les ajudes es publicarà a partir del 2 d'octubre del 2025. A partir de l'endemà de la publicació, les persones interessades tindran un termini de 3 dies hàbils per a la presentació de les al·legacions que consideren pertinents davant l'òrgan gestor mitjançant instància genèrica a través de l'eAdministració.
Una vegada transcorregut aquest termini, i a la vista de la proposta motivada de la resolució, la Rectora de la Universitat d'Alacant dictarà la resolució que siga procedent.
8. Marc legal i pressupostari
Aquesta convocatòria amb codi 2025SBV161, serveix de base reguladora i es troba recollida en la línia de subvenció 2025LS004 del Pla Estratègic de Subvencions 2025-2027 (exercici 2025) de la Universitat d'Alacant.
La subvenció assignada s'ajustarà al que es disposa en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, en el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, en la normativa interna de la Universitat d'Alacant i la present convocatòria.
La dotació d'esta convocatòria, d'un màxim de 6.282 euros, serà sufragada amb càrrec al capítol IV 20.20.4B.00.01 del pressupost de la Facultat de Ciències. L'execució d'esta dotació està supeditada a la disponibilitat pressupostària de la Universitat d'Alacant. S'aplicaran les disposicions fiscals vigents.
9. Obligacions i justificació de persones beneficiàries i pagament
9.1 Obligacions de les persones beneficiàries
L'alumnat que resulte beneficiari d'estes ajudes haurà d'estar matriculat, durant el curs acadèmic 2025-26, en algun dels graus de la Facultat de Ciències de la Universitat d'Alacant.
Són obligacions de les persones beneficiàries, l'acceptació i la justificació de l'ajuda, les contemplades en l'article 14 de Llei 38/2003, General de Subvencions, d'entre les que es troben:
a) Realitzar l'activitat que fonamenta la concessió de l'ajuda en els termes establits en estes bases reguladores i altra normativa d'aplicació.
b) Sotmetre's a les actuacions, la comprovació, el seguiment i l'avaluació de la unitat gestora i òrgans de control interns i externs.
c) Conservar els documents justificatius de l'activitat, una vegada realitzada, incloent-hi els documents electrònics, en tant que puguen ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
d) L'activitat subvencionada ha de realitzar-se des del 2025 fins al 2026.
9.2 Justificació de les persones beneficiàries i pagament
La justificació del compliment de la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda i de l'aplicació dels fons percebuts fins al 15 de desembre de 2025, es realitzarà mitjançant la comprovació per la unitat gestora d'esta convocatòria que les persones beneficiàries continuen cursant el grau que fonamenta la concessió.
En virtut de l'article 34.4 de Llei 38/2003 General de Subvencions i article 88.2 del RD 887/2006 Reglament de la Llei General de Subvencions, s'establixen pagaments a compte que suposa el lliurament de fons concedits que responen al ritme d'execució de l'activitat subvencionada, d'acord amb el següent detall:
- Primer pagament del 50% de la taxa de matrícula mitjançant transferència bancària, una vegada finalitzat el primer semestre del curs acadèmic, entre el 7 de gener i 7 de febrer de 2026.
- Segon pagament del restant 50% de la taxa de matrícula mitjançant transferència bancària, una vegada finalitzat el segon semestre del curs acadèmic, entre el 23 de maig i 23 de juny del 2026.
L'incompliment per part de la persona beneficiària de qualsevol dels requisits i obligacions establides en la resolució de concessió d'esta subvenció i en la convocatòria i bases reguladores, podrà donar lloc a la revocació total de la subvenció i al reintegrament, si és procedent, de les quantitats percebudes indegudament.
10. Protecció de dades de caràcter personal
D'acord amb el que disposa la legislació vigent en matèria de protecció de dades, comuniquem que la Universitat d'Alacant tractarà les dades aportades amb la finalitat de gestionar i tramitar les sol·licituds de participació en aquesta convocatòria.
La base de legitimació d'aquest tractament es basa en el compliment d'una missió realitzada en interès públic o en l'exercici dels poders públics conferits a la Universitat d'Alacant, i en el consentiment expressat en la sol·licitud de participació.
En el marc dels tractaments esmentats, les dades de la persona interessada no podran ser cedides, llevat d'obligació legal.
L'informem que pot exercir els seus drets en relació amb el tractament de les seues dades personals d'accés, rectificació i supressió, entre d'altres, mitjançant sol·licitud dirigida a la Gerència de la Universitat en el Registre General de la Universitat d'Alacant, o bé a través de la seu electrònica https://seuelectronica.ua.es/va/index.html.
11. Recursos
Contra la convocatòria, les bases i els actes administratius que se'n deriven, que esgoten la via administrativa, pot interposar-se recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu d'Alacant que resulte competent en el termini de dos mesos comptador a partir de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que estableix l'article 114 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'article 6.4 de la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'Universitats i l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i potestativament podran interposar recurs de reposició en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria davant la rectora, de conformitat amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015. Tot això sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.
D'acord amb l'article 112 de la Llei 39/2015, no es podrà presentar recurs contra els actes de tràmit, llevat que aquests decidisquen directament o indirectament el fons de l'assumpte o determinen la impossibilitat de continuar el procediment, produïsquen indefensió o perjudici irreparable a drets i interessos legítims.
Alacant, 18 de juny de 2025
La Rectora
PD de signatura, el Vicerector d'Estudiants i Ocupació
(Resolució de 19 de desembre de 2024)
Raúl Ruíz Callado