AJUDES PER A ESTUDIANTS DEL PROGRAMA DE DOCTORAT EN HUMANITATS I ESTUDIS SOCIALS D'AMÈRICA LLATINA PER LA UNIVERSITAT D'ALACANT- CURS 2025-26

Data d'aprovació
15/10/2025
Data de publicació
17/10/2025
Òrgan competent
Rectora
Secció
CONVOCATÒRIES I CONCURSOS

Títol: AJUDES PER A ESTUDIANTS DEL PROGRAMA DE DOCTORAT EN HUMANITATS I ESTUDIS SOCIALS D'AMÈRICA LLATINA PER LA UNIVERSITAT D'ALACANT- CURS 2025-26

Secció: CONVOCATÒRIES I CONCURSOS

Òrgan: Rectora

Data d'aprovació: dimecres, 15 d'octubre de 2025

AJUDES PER A ESTUDIANTS DEL PROGRAMA DE DOCTORAT EN HUMANITATS I ESTUDIS SOCIALS D'AMÈRICA LLATINA PER LA UNIVERSITAT D'ALACANT- CURS 2025-26

1.  Objecte de la convocatòria i procediment de concessió

L'objecte d'aquesta convocatòria és la concessió, en règim de concurrència competitiva, d'una ajuda econòmica per a sufragar part de les despeses d'inscripció i assistència presencial a congressos de l'alumnat matriculat en el Programa de Doctorat en Humanitats i Estudis Socials d'Amèrica Llatina (d'ara en avant, PDHESAL). L'objectiu de l'ajuda és afavorir la participació en congressos amb la finalitat de millorar la qualitat de les investigacions i l'intercanvi científic.

2.  Requisits de les persones beneficiàries

Pot sol·licitar aquesta ajuda l'alumnat que:

·         Haja estat matriculat durant el curs 2024-2025 (curs en què es va assistir al congrés), en el Programa de Doctorat en Humanitats i Estudis Socials d'Amèrica Llatina.

·         Constància de l'admissió de la comunicació en un congrés nacional o internacional durant el curs 2024-25 (celebrat fora del territori de residència de la persona doctoranda) en l'àmbit universitari per part del comitè organitzador o científic. Es considera com a tal l'acte amb comitè científic que convoca persones investigadores interessades en una àrea científica comuna, i té com a objectiu donar a conèixer les últimes investigacions en la matèria.

·         Constància de la inscripció i defensa presencial de la comunicació.

·         Constància de despeses derivades de l'assistència al congrés: factures de desplaçaments en transport públic (bitllets de tren, avió o autobús amb targetes d'embarcament i/o allotjament (factura de l'hotel i justificant d'haver-ne fet el pagament). 

3.  Nombre i dotació de les beques

La dotació de les ajudes és de 6.080 euros. La dotació d'aquesta convocatòria serà prorratejada entre les sol·licituds presentades que reunisquen els requisits per a ser-ne beneficiàries.

4.  Termini i procediment de presentació de sol·licituds

4.1. Termini de presentació

El termini de sol·licitud s'inicia a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el BOUA i finalitza el dia 31 d'octubre de 2025.

Procediment de presentació

La documentació es presentarà a través d'E-administració (UAcloud), per instància genèrica dirigida al director de l'Institut d'Estudis Socials d'Amèrica Llatina (IUESAL), amb indicació de les dades d'aquesta convocatòria.

S'hi adjuntarà la documentació següent:

·         Còpia del certificat de l'admissió de la presentació de comunicació en congrés per part del comitè científic, en el qual s'indique el caràcter presencial d'aquesta.

·         Preinscripció o inscripció, segons siga procedent, en el congrés en què figure l'import.

·         Factures derivades de l'assistència.

Quan la documentació la tinga la Universitat d'Alacant, cal indicar la unitat administrativa que la va generar o en la qual va ser presentada.

5.  Criteris d'adjudicació

L'assignació de l'ajuda es durà a terme seguint els criteris següents:

-          Haver estat matriculat en el PDHESAL en el curs 2024-25:

o          Primer any: 5 punts

o          Segon any: 10 punts

o          Tercer any o pròrrogues de 1r i 2n any: 20 punts

-          Per caràcter nacional del congrés: 20 punts; per caràcter internacional: 40 punts.

-          Per lloc de celebració del congrés, si és fora del país de residència del sol·licitant: 20 punts; si és en el mateix país de residència del sol·licitant: 10 punts.

En cas d'empat, tindran prioritat les sol·licituds de doctorands de tercer curs, seguits dels doctorands de segon curs. En cas de persistir l'empat, es tindrà en compte el congrés amb un import més elevat.

Òrgan gestor i comissió de valoració

5.1. Òrgan gestor

L'òrgan gestor de la convocatòria, la direcció de l'Institut Universitari d'Estudis Socials d'Amèrica Llatina, s'encarrega de l'ordenació i instrucció del procediment i acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals ha de dictar-se resolució.

La unitat administrativa de referència és la secretaria administrativa de l'Institut Universitari d'Estudis Socials d'Amèrica Llatina, el correu electrònic de la qual és: iuesal@ua.es, i el seu telèfon: +34 965909395.

Quan la sol·licitud no reunisca els requisits o no s'hi adjunte la documentació requerida, es notificarà a la persona sol·licitant la causa que impedeix la continuació del procediment, i se'l requerirà perquè de conformitat amb la legislació de procediment administratiu comú esmene la falta o hi adjunte els documents preceptius amb indicació que, si així no es fera, se'l tindrà per desistit de la petició, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes previstos legalment.

5.2. Comissió de valoració

La comissió de valoració és la Comissió Acadèmica del PDHESAL. Aquesta comissió farà l'examen i avaluació de les sol·licituds admeses per a elaborar l'informe de valoració.

La comissió tindrà la composició següent o, si és el cas, persones que els substituïsquen:

Presidència:

-              La coordinadora del Programa de Doctorat

Secretaria:

-               La secretària del Programa de Doctorat

Vocal:

-              El director de l'Institut d'Estudis Socials d'Amèrica Llatina. 

Els membres de la comissió de valoració signaran un document d'absència de conflicte d'interessos (DACI).

6.  Resolució, notificació i publicació dels resultats

Atès el principi de transparència recollit en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i el que es disposa en l'article 45.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les publicacions detallades en aquestes bases es duran a terme en l'adreça web del Programa de Doctorat: https://web.ua.es/va/doctorado-americalatina/ i en el tauler d'anuncis de la pàgina web de l'Institut: https://iuesal.ua.es/, les quals substituiran la notificació a les persones interessades i produiran els mateixos efectes.

Després de rebre les sol·licituds, s'elaborarà una relació provisional de sol·licituds admeses i excloses i s'establirà un termini d'esmena de 10 dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació. Transcorregut aquest termini, s'elaborarà la relació definitiva de sol·licituds admeses i excloses, que serà remesa a la comissió de valoració per a l'avaluació.

La proposta de resolució provisional de les ajudes es publicarà a partir del 7 de novembre. A partir de l'endemà de la publicació, les persones interessades tindran un termini de 10 dies hàbils per a la presentació de les al·legacions que estimen pertinents, davant l'òrgan gestor.

Transcorregut aquest termini i, si és el cas, resoltes les al·legacions presentades, la persona titular del rectorat dictarà la resolució definitiva de concessió.

7.  Marc legal i pressupostari

Aquesta convocatòria, amb codi 2025SBV164, serveix de base reguladora i es troba recollida en la línia de subvenció 2025LS017 del Pla Estratègic de Subvencions 2025-2027 (exercici 2025) de la Universitat d'Alacant.

La subvenció assignada s'ajustarà al que es disposa en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en la normativa interna de la Universitat d'Alacant i la present convocatòria.

La dotació d'aquesta convocatòria, d'un màxim de 6.080 euros, serà sufragada amb càrrec al capítol IV 42104B0001 del pressupost de l'Institut Universitari d'Estudis Socials d'Amèrica Llatina. L'execució d'aquesta dotació està supeditada a la disponibilitat pressupostària de la Universitat d'Alacant. S'hi aplicaran les disposicions fiscals vigents.

8.  Obligacions, justificació de persones beneficiàries i pagament

8.1. Obligacions de les persones beneficiàries

Són obligacions de les persones beneficiàries, a més de les establides en la Llei 38/2003, general de subvencions, les següents:

1- L'activitat subvencionada ha d'haver-se dut a terme des de l'1 de setembre de 2024 fins al 31 d'agost de 2025.

A més, són obligacions de les persones beneficiàries, l'acceptació i la justificació de l'ajuda, i les previstes en l'article 14 de Llei 38/2003, general de subvencions, entre les quals es troben:

a)    Fer l'activitat que fonamenta la concessió de l'ajuda en els termes establits en aquestes bases reguladores i la resta de normativa d'aplicació.

b)    Sotmetre's a les actuacions, la comprovació, el seguiment i l'avaluació de la unitat gestora i els òrgans de control interns i externs.

c)    Conservar els documents justificatius de l'activitat, una vegada duta a terme, incloent-hi els documents electrònics, fins que puguen ser objecte d'actuacions de comprovació i control. 

8.2. Justificació de persones beneficiàries i pagament

La justificació de la destinació de l'ajuda, en compliment de la seua finalitat, serà prèvia a la concessió, mitjançant la comprovació dels requisits exigits per a la concessió. L'ajuda concedida s'abonarà en un únic pagament en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la resolució definitiva de concessió.

L'incompliment per part de la persona beneficiària de qualsevol dels requisits i obligacions establits en aquesta convocatòria i bases reguladores, així com en la resolució de concessió, pot donar lloc a la revocació total o parcial de la subvenció i al reintegrament, si és el cas, de les quantitats indegudament percebudes.

9.  Protecció de dades de caràcter personal

De conformitat amb el que disposa la legislació vigent en matèria de protecció de dades, us comuniquem que la Universitat d'Alacant tractarà les dades aportades amb la finalitat de gestionar i tramitar les sol·licituds d'ajudes en la present convocatòria. La base de legitimació del tractament es basa en el compliment d'una missió realitzada en interès públic o en l'exercici dels poders públics conferits a la Universitat d'Alacant i en el consentiment expressat en la seua sol·licitud de participació. En el marc dels tractaments esmentats, les seues dades no poden ser cedides, excepte obligació legal i seran conservades durant el temps estrictament necessari per a complir amb la finalitat citada, fins al pagament de les ajudes.

Us informem que podeu exercir els vostres drets en relació amb el tractament de les dades personals d'accés, rectificació i supressió, entre d'altres, mitjançant sol·licitud dirigida a la Gerència de la Universitat en el Registre General de la Universitat d'Alacant, o bé a través de la seu electrònica. Podeu, així mateix, posar-vos en contacte amb el delegat de protecció de dades, a través de l'adreça dpd@ua.es.

La informació addicional i detallada sobre protecció de dades, els vostres drets i la política de privacitat de la Universitat d'Alacant, podeu consultar-la en l'enllaç següent: https://seuelectronica.ua.es/va/privacidad.html

10.         Recursos

Contra la convocatòria, les bases i els actes administratius que en deriven, que esgoten la via administrativa, pot interposar-se recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu d'Alacant que resulte competent, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de publicar-se, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 114 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'article 38.4 de la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari i l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i potestativament podran interposar recurs de reposició en el termini d'un mes comptat a partir de l'endemà de la publicació de la present, davant la rectora, de conformitat amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015. Tot això sense perjudici que es faça servir qualsevol altra via que es considere oportuna.

D'acord amb l'article 112 de la Llei 39/2015, no es podrà presentar recurs contra els actes de tràmit, llevat que aquests decidisquen directament o indirectament el fons de l'assumpte o determinen la impossibilitat de continuar el procediment, produïsquen indefensió o perjudici irreparable a drets i interessos legítims.

Alacant,13 d'octubre 2025

La rectora

P. d. de signatura, el vicerector d'Investigació

(Resolució de 19 de desembre de 2024)

Juan Mora Pastor