BASES REGULADORES SOBRE L'EXEMPCIÓ DE TAXES DE MATRÍCULA PER SERVEIS ACADÈMICS EN LA UNIVERSITAT D'ALACANT PER A ESTUDIS DE GRAU

Data d'aprovació
25/02/2021
Data de publicació
25/02/2021
Òrgan competent
Consell de Govern
Secció
DISPOSICIONS GENERALS

Títol: BASES REGULADORES SOBRE L'EXEMPCIÓ DE TAXES DE MATRÍCULA PER SERVEIS ACADÈMICS EN LA UNIVERSITAT D'ALACANT PER A ESTUDIS DE GRAU

Secció: DISPOSICIONS GENERALS

Òrgan: Consell de Govern

Data d'aprovació: dijous, 25 de febrer de 2021

El Consell de Govern de la Universitat d'Alacant, en la sessió ordinària del dia 25 de febrer de 2021, ha aprovat per unanimitat les Bases reguladores sobre l’exempció de taxes de matrícula per serveis acadèmics en la Universitat d’Alacant per a estudis de grau.

BASES REGULADORES SOBRE L’EXEMPCIÓ DE TAXES DE MATRÍCULA PER SERVEIS ACADÈMICS EN LA UNIVERSITAT D’ALACANT PER A ESTUDIS DE GRAU.

La Llei 6/2001, de 21 de desembre d’Universitats en l’article 45.4, faculta les mateixes universitats, amb la finalitat que ningú quede exclòs de l’estudi en la universitat per raons econòmiques, i instrumentaran una política de beques, ajudes i crèdits per a l’alumnat i, en el cas de les universitats públiques, establiran, així mateix, modalitats d’exempció parcial o total del pagament dels preus públics per prestació de serveis acadèmics. En tots els casos, es prestarà una atenció especial a les persones amb càrregues familiars, víctimes de la violència de gènere i persones amb dependència i discapacitat, i es garantirà així l’accés i la permanència d’aquestes als estudis universitaris.

La Llei 38/2003, 17 de novembre, General de Subvencions exigeix que, amb caràcter previ a l’atorgament d’aquesta mena d’ajudes públiques, s’aproven les normes que establisquen les bases reguladores de concessió, el contingut es determina en l’article 17. Aquesta regulació ha de complementar-se amb les previsions de l’article 165 de la Llei 1/2015 de 6 de febrer, d’Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, de la Comunitat Valenciana , com també el que recull el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

En aquest marc normatiu, el Consell de Govern aprova, mitjançant aquest acord, les Bases Reguladores d’ajudes a l’alumnat matriculat en ensenyaments de grau a la Universitat d’Alacant.

Article 1. Objecte

1. Aquest acord té per objecte establir les bases reguladores de la concessió, en règim de concurrència competitiva, de l’exempció de taxes de matrícula per serveis acadèmics, a estudiants que cursen ensenyaments universitaris adaptats a l’espai Europeu d’Educació Superior conduents a títols oficials de grau, a la Universitat d’Alacant i als seus centres adscrits.

Article 2. Finalitat

La finalitat d’aquesta ajuda és la no exclusió de l’estudi en la Universitat d’Alacant per raons econòmiques, i es prestarà una atenció especial a les persones amb càrregues familiars, víctimes de la violència de gènere i persones amb dependència i discapacitat, que garantirà així l’accés i la permanència d’aquestes als estudis universitaris.

Article 3. Persones beneficiàries

Podran ser beneficiaris o beneficiàries d’aquestes ajudes les persones físiques que reunisquen els requisits següents, que s’acreditaran segons el que preveu l’article 6 d’aquestes bases reguladores:

Tenir la nacionalitat espanyola o d’un altre Estat membre de la Unió Europea.

En el supòsit d’estrangers no comunitaris, s’aplicarà el que disposa la normativa sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la integració social d’aquests.

A) Requisits acadèmics:

1. Cursar estudis de grau oficial a la Universitat d’Alacant.

2. Acreditar una matrícula mínima de 48 crèdits. Així mateix , hauran de complir aquest mateix requisit respecte al curs anterior, excepte l’alumnat que inicie els estudis. No serà exigible aquest requisit, per una sola vegada, a l’alumnat que li reste per a finalitzar els estudis un nombre de crèdits inferior. Els crèdits convalidats, adaptats, reconeguts o transferits no entren a formar part d’aquests mínims.

3. Excepte l’alumnat que inicie els estudis, es requerirà haver aconseguit en el curs acadèmic anterior les condicions de rendiment acadèmic següents:

- Haver obtingut una qualificació mitjana, almenys, de 3,4 punts en estudis de la branca d’Enginyeria i Arquitectura i 4,25 en els estudis de la resta de branques de coneixement.
- Haver superat el 50% dels crèdits matriculats en estudis de les branques d’Enginyeria i Arquitectura i Ciències, el 60% en el cas d’estudis de la branca de Ciències de la Salut o el 70% en la resta d’estudis universitaris.

B) Requisits econòmics:

No superar els llindars de renda i patrimoni establits en la convocatòria anual de beques de la Generalitat Valenciana per a la realització d’estudis universitaris en les universitats de la Comunitat Valenciana.

El còmput de renda es farà referit al mateix temps que assenyale aquesta convocatòria o a la part de l’any natural de l’inici del curs acadèmic de la convocatòria quan, per infortuni econòmic, haja disminuït la renda de la unitat familiar.

Article 4. Quantitat

La quantitat màxima d’aquesta exempció serà del 75% de les taxes de matrícula per serveis acadèmics, sempre que aquesta quantitat no excedisca del màxim que es determine per a cada curs acadèmic en la convocatòria corresponent.

Article 5. Incompatibilitat amb altres ajudes

1. La concessió serà incompatible amb qualsevol altra ajuda o beca que tinga la mateixa finalitat, concedida per qualsevol Administració o Entitat, pública o privada, incloses les convocatòries del Ministeri d’Educació i de la Generalitat Valenciana. La convocatòria corresponent es resoldrà amb posterioritat a la convocatòria de beques de la Generalitat Valenciana.

Així mateix, la concessió serà incompatible amb l’obtenció de beques i ajudes per a estudis oficials de màster i amb qualsevol ajuda concedida amb la mateixa finalitat a càrrec de fons de la Universitat d’Alacant, durant el mateix curs acadèmic.

2. En cas de simultaniejar estudis i ser beneficiari o beneficiària de més d’una de les ajudes esmentades, l’alumnat haurà de triar entre les concedides, i podrà triar aquella que li resulte més favorable.

Article 6. Procediment de sol·licitud

1. Les sol·licituds podran presentar-se per les persones interessades directament, o per aquelles persones que acrediten la representació per qualsevol mitjà vàlid en dret, en el lloc, forma i termini que s’establisca en la convocatòria corresponent.

2. En cada convocatòria s’establirà aquella documentació i informació la presentació de la qual es considera el mínim imprescindible per a la tramitació de la sol·licitud.

Si durant el termini de sol·licituds la mateixa persona sol·licitant presentara més d’una sol·licitud sobre la mateixa convocatòria, només s’atendrà la presentada en l’últim lloc, i les anteriors quedarien anul·lades.

3. Les sol·licituds presentades fora del termini establit en la convocatòria s’exclouran del procediment de concessió.

4. La sol·licitud de subvenció implica l’autorització de la persona sol·licitant perquè l’òrgan concedent obtinga de manera directa l’acreditació d’estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social i no ser deutor de la Hisenda Pública, a través de certificats telemàtics, i en aquest cas, la persona sol·licitant no haurà d’aportar la certificació corresponent, tret que denegue expressament el consentiment, aleshores haurà d’aportar aquests certificats.

5. La presentació d’aquesta sol·licitud en cap cas eximirà del pagament de la taxa de matrícula corresponent.

Article 7. Procediment de concessió

1. El procediment de concessió de les ajudes previstes en aquesta resolució es farà en règim de concurrència competitiva, mitjançant la corresponent convocatòria anual. El procediment s’iniciarà d’ofici, mitjançant resolució aprovada pel rector o rectora o persona en qui delegue.

La resolució de cada convocatòria serà objecte de publicació en el Butlletí Oficial de la Universitat d’Alacant, el seu extracte es publicarà, per conducte de la Base de dades Nacional de Subvencions, en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana , sense perjudici de la possible publicació, a efectes informatius, per altres mitjans, d’acord amb l’estipulat en la mateixa convocatòria.

La convocatòria farà referència a aquest acord, que estableix les bases reguladores de les beques, i també referència del Diari Oficial de la Generalitat Valenciana en què s’haja publicat, i altres requisits exigits per la legislació de subvencions.

2. La concessió de les ajudes serà considerada de manera exclusiva per al curs acadèmic en què sol·licita i s’obté, sense que puga entendre’s, en cap cas, concedida per a cicles complets.

3. Anualment es fixarà en el pressupost de la Universitat els fons necessaris per a atendre la convocatòria corresponent a cada curs acadèmic. La concessió de la subvenció estarà supeditada a les disponibilitats pressupostàries.

Article 8. Òrgans competents

1. L’òrgan competent per a iniciar el procediment és el rector o rectora o persona en qui delegue.

2. La instrucció i l’ordenació del procediment és competència de l’Òrgan Col·legiat de Selecció de Becaris, previst en l’apartat següent. Aquest òrgan farà l’estudi i l’avaluació de les sol·licituds i emetrà l’informe sobre l’adjudicació de les ajudes. Per a això, revisarà les sol·licituds presentades, resoldrà totes les incidències que pogueren plantejar-se en el procediment i, a la vista de l’expedient, formularà la corresponent proposta provisional de resolució i concedirà un termini de 10 dies d’al·legacions a les persones interessades, sense perjudici que puguen al·legar en tot moment abans de la resolució definitiva. Després de l’estudi de les al·legacions, farà la proposta de resolució definitiva.

3. Aquest òrgan tindrà la mateixa composició que el que estableix el Ministeri d’Educació i Formació Professional en la convocatòria anual de beques de caràcter general per a estudiants que cursen estudis postobligatoris.

En la condició d’òrgan col·legiat, l’Òrgan Col·legiat de Selecció de Becaris es regirà pel que disposa la Secció 3a, Capítol II, Títol Preliminar de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, excepte subsecció 2a. A més, es regirà pels articles 98 a 106 de l’Estatut de la Universitat d’Alacant.

Article 9. Criteris de valoració

1. Les sol·licituds, que complisquen requisits, seran classificades per prelació, i ordenades segons la nota mitjana. A aquest efecte, la nota mitjana acadèmica quan no hi haja qualificació numèrica s’obtindrà per l’aplicació del barem següent:

Matrícula d’Honor 10 punts

Excel·lent 9 punts

Notable 7,5 punts

Aprovat, Apte o Convalidat 5,5 punts

Suspens o No presentat 2,5 punts

En els estudis estructurats per crèdits, la puntuació de cada assignatura es ponderarà d’acord amb el nombre de crèdits que la integren, d’acord amb la fórmula següent:

P x NCA

V = --------------

NCT

V= Valor resultant de la ponderació de la nota obtinguda en cada assignatura.

P= Puntuació de cada assignatura segons la taula d’equivalències.

NCA= Nombre de crèdits de l’assignatura.

NCT= Nombre de crèdits totals cursats.

Les assignatures o crèdits reconeguts, convalidats, adaptats i transferits no es tindran en compte a l’efecte del compliment dels requisits acadèmics establits.

2. En el cas que les anteriors sol·licituds no esgoten el crèdit disponible, es constituirà un segon grup de prelació ordenat segons la nota mitjana, amb aquelles altres sol·licituds que, havent sigut denegades, exclusivament, per no complir el requisit del llindar de renda disponible establit en aquestes bases, no superen aquest llindar en més d’un deu per cent.

Article 10. Resolució del procediment

1. L’òrgan competent per a la resolució del procediment és el rector o rectora o persona en qui delegue.

2. Les resolucions de concessió i denegació de les ajudes es publicaran d’acord amb el que estableix la convocatòria corresponent.

3. La resolució, a més de contenir la relació de persones sol·licitants a les quals es concedeix la subvenció, farà constar, si escau, de manera expressa, la desestimació de la resta de les sol·licituds i les causes.

4. Termini de resolució: La resolució definitiva de la convocatòria i la notificació d’aquesta, que posarà fi a la via administrativa, haurà de ser dictada en el termini màxim de tres mesos a partir de l’endemà de la publicació de la resolució definitiva de la convocatòria de beques d’estudis universitaris de la Generalitat Valenciana. Transcorregut aquest termini sense haver-se dictat i notificat resolució expressa, les sol·licituds s’entendran desestimades.

Article 11. Modificació de la resolució de concessió de la subvenció.

1. Podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de les ajudes i, en tot cas, l’obtenció concurrent d’altres beques o ajudes d’acord amb el que estipula l’article d’incompatibilitat amb altres ajudes.

2. L’incompliment total o parcial de les obligacions imposades amb motiu de la concessió de les ajudes donarà lloc a l’obligació de reintegrar les quantitats percebudes.

3. Si alguna de les persones beneficiàries renunciara a la subvenció, l’òrgan concedent podrà acordar, sense necessitat d’una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona o les persones sol·licitants següents a aquelles en ordre de la seua puntuació, sempre que amb la renúncia, s’haja alliberat prou crèdit per a atendre, almenys, una de les sol·licituds denegades, d’acord amb el que estableix l’art. 63.3 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions

Article 12. Termini i forma de justificació per part de la persona beneficiària

La justificació serà prèvia a la concessió, mitjançant la comprovació de la matrícula i l’expedient acadèmic de les persones beneficiàries, en els estudis oficials de grau motiu d’aquesta ajuda.

El pla de control s’especificarà en cada convocatòria.

Article 13. Pagament

Les ajudes s’abonaran amb subjecció a les regles establides en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d’Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, en el pressupost de l’any corresponent de la Universitat d’Alacant, i en la normativa aplicable restant.

L’ingrés de les ajudes corresponents es farà, després de la publicació de la concessió, directament a favor de la persona interessada, mitjançant transferència bancària, tramitada per la Unitat de Beques del Servei d’Alumnat.

Article 14. Recursos

La resolució de concessió definitiva posa fi a la via administrativa i contra aquesta cal interposar per les persones interessats, recurs contenciosoadministratiu davant de la Jurisdicció contenciosa administrativa, en el termini de dos mesos, comptadors des de l’endemà de la publicació, sense perjudici de la possibilitat de la interposició prèvia del recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que va dictar l’acte, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà de la publicació, i no es podran simultaniejar els dos recursos, d’acord amb el que estableix l’article 123 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i sense perjudici que les persones interessades puguen exercitar qualsevol altre que estimen oportú.

Article 15. Vinculació i protecció de dades personals

La participació en aquesta convocatòria suposarà la plena acceptació, per part de la persona sol·licitant, del contingut d’aquestes bases reguladores i de les normes i requisits establits en la convocatòria corresponent.

D’acored amb el que disposa la legislació vigent en matèria de protecció de dades, es comunica que la Universitat d’Alacant tractarà les dades aportades en aquesta convocatòria, així com aquelles contingudes en la documentació que l’acompanye, amb la finalitat de gestionar la vostra participació en la convocatòria com a aspirant a la beca.

La legitimació d’aquest tractament es basa en l’interès públic de la convocatòria i en el consentiment expressat en la sol·licitud de participació en aquesta.

La persona sol·licitant podrà exercir els seus drets en relació amb el tractament de les dades personals d’accés, rectificació i supressió, entre d’altres, mitjançant sol·licitud dirigida a la Gerència de la Universitat en el Registre General de la Universitat d’Alacant, o bé a través de la Seu Electrònica (https://seuelectronica.ua.es).

Es podrà consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades, els drets i la Política de Privacitat de la Universitat d’Alacant en l’enllaç següent: https://seuelectronica.ua.es/va/privadesa.html.

Disposició addicional primera.

En cada convocatòria, es reservarà un màxim del 10 per cent del crèdit pressupostari assignat a les beques motiu d’aquest acord, amb la finalitat de finançar, amb caràcter excepcional, sol·licituds que no complisquen els requisits de qualsevol ajuda o beca que calga concedir de qualsevol Administració o Entitat, pública o privada, per a la mateixa finalitat. El crèdit reservat es concedirà mitjançant procediment d’adjudicació directa, entre les sol·licituds desestimades, mitjançant l’acreditació de raons d’interés públic, social, econòmic o humanitari, o d’altres degudament justificades, d’acord amb el que estipula l’article 22.2.c) de la Llei General de Subvencions. Aquestes sol·licituds seran valorades per l’Òrgan Col·legiat de Selecció de Becaris.

L’excedent d’aquesta reserva retornarà per a la seua distribució entre les sol·licituds en concurrència competitiva en la mateixa convocatòria.

Disposició addicional segona

Es considerarà d’aplicació supletòria, en primer lloc, la normativa que regula l’adjudicació de beques de la Generalitat Valenciana per a la realització d’estudis universitaris en les universitats de la Comunitat Valenciana i, en segon lloc, la normativa sobre ajudes a l’estudi de la convocatòria del Ministeri d’Educació i Formació Professional Beques de caràcter general , per a estudiants que cursen estudis postobligatoris, en tot el que no estiga previst en aquesta regulació.

Disposició derogatòria

Queda derogada la Normativa sobre exempció en el pagament de preus públics per matrícula en la Universitat d’Alacant per a estudis de grau i estudis de primer i segon cicle, aprovada pel Consell de Govern de la Universitat d’Alacant de 29 de juny del 2016.

Disposició final única. Entrada en vigor.

Aquesta normativa , una vegada aprovada pel Consell de Govern de la Universitat d’Alacant, entrarà en vigor l’endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.