PREMI "JOSEFINA PASCUAL DEVESA" PER A RECONÈIXER I PROMOURE LA DIFUSIÓ DE LES MILLORS TESIS DOCTORALS DEFENSADES EN LA UNIVERSITAT D'ALACANT QUE INCORPOREN LA PERSPECTIVA DE GÈNERE
- Data d'aprovació
- 11/09/2025
- Data de publicació
- 12/09/2025
- Òrgan competent
- Rectora
- Secció
- CONVOCATÒRIES I CONCURSOS
Títol: PREMI "JOSEFINA PASCUAL DEVESA" PER A RECONÈIXER I PROMOURE LA DIFUSIÓ DE LES MILLORS TESIS DOCTORALS DEFENSADES EN LA UNIVERSITAT D'ALACANT QUE INCORPOREN LA PERSPECTIVA DE GÈNERE
Secció: CONVOCATÒRIES I CONCURSOS
Òrgan: Rectora
Data d'aprovació: dijous, 11 de setembre de 2025
PREMI "JOSEFINA PASCUAL DEVESA" PER A RECONÈIXER I PROMOURE LA DIFUSIÓ DE LES MILLORS TESIS DOCTORALS DEFENSADES EN LA UNIVERSITAT D'ALACANT QUE INCORPOREN LA PERSPECTIVA DE GÈNERE
1. Objecte de la convocatòria i procediment de concessió
L'objecte d'aquesta convocatòria és la concessió, en règim de concurrència competitiva, d'un premi a la millor tesi doctoral i un accèssit honorífic que incorporen la perspectiva de gènere.
La convocatòria d'aquest premi dona compliment a l'acció A3.11 del IV Pla d'Igualtat de Dones i Homes en la UA (2022-2025): "Premiar i promoure la difusió de les millors tesis doctorals defensades en la UA que incorporen la perspectiva de gènere i/o es desenvolupen en el marc dels estudis de gènere" i contribueix a consolidar la integració de la dimensió de gènere en la investigació, com a estratègia per a avançar en l'eliminació de les desigualtats entre dones i homes en la societat.
2. Requisits de les persones beneficiàries
Poden sol·licitar aquest PREMI els doctors i les doctores que:
a) Hagen defensat en la UA, durant el curs 2024-25, una tesi doctoral amb perspectiva de gènere, des de qualsevol disciplina científica, qualificada amb un excel·lent cum laude.
b) La tesi ha d'aportar coneixements rellevants i contribuir a avançar en la igualtat real entre dones i homes.
3. Nombre i dotació dels premis
Es concedirà un premi amb una dotació de 1.000 euros bruts i un accèssit honorífic sense dotació econòmica.
4. Termini i procediment de presentació de sol·licituds
4.1. Termini de presentació
El termini per a sol·licitar l'ajuda s'obrirà a partir de l'endemà de publicar-se en el BOUA fins al 20 d'octubre de 2025, a les 23.59 h.
4.2. Procediment de presentació
La documentació es presentarà de manera telemàtica a través del tràmit d'instància genèrica disponible en l'aplicació UA-Cloud, adreçada a la Unitat d'Igualtat, amb indicació de les dades d'aquesta convocatòria: ("Premi Josefina Pascual Devesa, tesi doctoral amb perspectiva de gènere").
S'hi adjuntarà la documentació següent:
a) Una còpia de la tesi presentada i una altra còpia anonimitzada, en què no figure ni l'autoria, ni cap referència a la persona o persones que l'han dirigida.
b) Resum de la tesi d'entre 500 i 700 paraules (lletra arial 12, doble espai) que incloga, almenys, objectius, metodologia, conclusions i justificació del compliment de la base 2.b) de la convocatòria. (Es presentaran dos exemplars, un dels quals anònim.)
Després de rebre les sol·licituds, s'elaborarà una relació provisional de sol·licituds admeses i excloses i s'establirà un termini d'esmena de 10 dies hàbils a partir de l'endemà de la publicació. Transcorregut aquest termini, s'elaborarà la relació definitiva de sol·licituds admeses i excloses, que serà remesa a la comissió de valoració per a l'avaluació.
5. Criteris d'adjudicació
L'assignació del PREMI i de l'accèssit es farà seguint els criteris recollits en l'Annex 1.
La comissió de valoració podrà proposar declarar desert algun dels premis/accèssits quan estime que les tesis presentades no reuneixen les condicions exigides en la convocatòria, manquen de la qualitat i el rigor adequats o quan no s'ajusten a l'objecte de la convocatòria i no aconseguisquen un mínim de 35 punts.
6. Òrgan gestor i comissió de valoració
6.1. Òrgan gestor
L'òrgan gestor de la convocatòria, persona titular del Vicerectorat d'Igualtat, Inclusió i Responsabilitat Social, s'encarrega de l'ordenació i instrucció del procediment, acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals ha de dictar-se resolució.
La unitat administrativa de referència serà la Unitat d'Igualtat, contacte: unitat.igualtat@ua.es
6.2. Comissió de valoració
La comissió de valoració del Premi "Josefina Pascual Devesa" durà a terme l'examen i avaluació de les sol·licituds presentades, així com la consegüent proposta de concessió.
La comissió de valoració comptarà amb assessorament extern per part de persones expertes en l'àmbit de coneixement que aborden els treballs de recerca presentats.
La comissió tindrà la composició següent:
Presidència:
- Vicerectora d'Igualtat, Inclusió i Responsabilitat Social de la UA, o persona en qui delegue.
Secretaria:
- Directora del Secretariat de Diversitat i Inclusió Social de la UA, o persona en qui delegue.
Vocals:
- Directora del Secretariat de Recursos per a la Investigació de la UA, o persona en qui delegue.
- Directora de l'Institut d'Investigació d'Estudis de Gènere de la UA, o persona en qui delegue.
- Dues persones expertes en Estudis de Gènere de la UA.
Els membres de la comissió de valoració signaran un document d'absència de conflicte d'interessos.
7. Resolució, notificació i publicació dels resultats
Atès el principi de transparència recollit en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i al que es disposa en l'article 45.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les publicacions detallades en aquestes bases es faran en l'adreça web https://web.ua.es/es/unidad-igualdad/5-convocatorias-y-premios/premio-josefina-pascual-devesa/premio-josefina-pascual-devesa.html i substituiran la notificació a les persones interessades i produiran els mateixos efectes.
La proposta de resolució provisional del premi es publicarà a partir del 23 de gener de 2026. A partir de l'endemà de la publicació, les persones interessades tindran un termini de 10 dies hàbils per a la presentació de les al·legacions que estimen pertinents, davant l'òrgan gestor.
Transcorregut aquest termini, i a la vista de la proposta motivada de la resolució, la rectora de la Universitat d'Alacant dictarà la resolució que procedisca.
8. Marc legal i pressupostari
Aquesta convocatòria, amb codi 2026SBV006, serveix de base reguladora i serà incorporada en el Pla Estratègic de Subvencions 2025-2027 (exercici 2026) de la Universitat d'Alacant.
La subvenció assignada s'ajustarà al que es disposa en la Llei 38/2003 i en el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, normativa interna de la Universitat d'Alacant i la present convocatòria.
La dotació d'aquesta convocatòria, d'un màxim de 1.000 euros, serà sufragada amb càrrec al capítol IV orgànica 11.40.4B.00.01 del pressupost del Vicerectorat d'Igualtat, Inclusió i Responsabilitat Social. L'execució d'aquesta dotació està supeditada a la disponibilitat pressupostària en l'exercici econòmic 2026 de la Universitat d'Alacant. S'hi aplicaran les retencions de rendes que, si escau, establisca la legislació vigent.
9. Obligació i justificació de persones beneficiàries i pagament
9.1. Obligacions de les persones beneficiàries
Són obligacions de les persones beneficiàries, a més de les establides en la Llei 38/2003, general de subvencions, les següents:
a) Haver defensat en la UA, durant el curs 2024-25, una tesi doctoral amb perspectiva de gènere, des de qualsevol disciplina científica, qualificada amb excel·lent cum laude.
A més, són obligacions de les persones beneficiàries l'acceptació i la justificació de l'ajuda, les previstes en l'article 14 de Llei 38/2003, general de subvencions, entre les quals es troben:
b) Dur a terme l'activitat que fonamenta la concessió de l'ajuda en els termes establits en aquestes bases reguladores i la resta de la normativa d'aplicació.
c) Sotmetre's a les actuacions, la comprovació, el seguiment i l'avaluació de la unitat gestora i òrgans de control interns i externs.
d) Conservar els documents justificatius de l'activitat, una vegada realitzada, incloent-hi els documents electrònics, fins que puguen ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
9.2. Justificació de persones beneficiàries i pagament
La justificació de la destinació de l'ajuda al compliment de la finalitat serà prèvia a la concessió, mitjançant la comprovació dels requisits exigits per a la concessió. La Universitat farà efectiva, en un únic pagament, la subvenció concedida.
10. Protecció de dades de caràcter personal
De conformitat amb el que disposa la legislació vigent en matèria de protecció de dades, la Universitat d'Alacant tractarà les dades aportades amb la finalitat de gestionar i tramitar exclusivament les sol·licituds de participació en aquesta convocatòria.
La base de legitimació d'aquest tractament es basa en el compliment d'una missió efectuada en interès públic o en l'exercici dels poders públics conferits a la Universitat d'Alacant, i en el consentiment expressat en la mateixa sol·licitud de participació.
En el marc dels tractaments esmentats, les dades no podran ser cedides, excepte obligació legal, i seran conservades durant el temps estrictament necessari per a complir amb la finalitat citada.
Us informem que podeu exercir els vostres drets en relació amb el tractament de les dades personals d'accés, rectificació i supressió, entre d'altres, mitjançant sol·licitud dirigida a la Gerència de la Universitat en el Registre General de la Universitat d'Alacant, o bé a través de la seu electrònica: https://seuelectronica.ua.es/es/index.html. Podeu, així mateix, posar-vos en contacte amb el delegat de protecció de dades a través de l'adreça dpd@ua.es.
La informació addicional i detallada sobre protecció de dades, els vostres drets i la política de privacitat de la Universitat d'Alacant podeu consultar-la en l'enllaç següent: https://seuelectronica.ua.es/es/privacidad.html
11. Recursos
Contra la convocatòria, les bases i els actes administratius que se'n deriven que esgoten la via administrativa, podeu interposar recurs contenciós administratiu davant el jutjat del contenciós administratiu d'Alacant que resulte competent, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de publicar-se, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 114 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'article 38.4 de la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari i l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i potestativament podreu interposar recurs de reposició en el termini d'un mes comptat a partir de l'endemà de la publicació de la present, davant la rectora, de conformitat amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015. Tot això sense perjudici que es faça servir qualsevol altra via que es considere oportuna.
D'acord amb l'article 112 de la Llei 39/2015, no es podrà presentar recurs contra els actes de tràmit, llevat que aquests decidisquen directament o indirectament el fons de l'assumpte o determinen la impossibilitat de continuar el procediment, produïsquen indefensió o perjudici irreparable a drets i interessos legítims.
Alacant, 11 de juliol de 2025
La rectora
PD de signatura, VICERECTORA D'IGUALTAT, INCLUSIÓ I RESPONSABILITAT SOCIAL
(Resolució de 19 de desembre de 2024.)
Carmen Vives Cases
Annex 1:
CRITERIS ADJUDICACIÓ |
FÓRMULA DE CÀLCUL |
PONDERACIÓ |
1- L'originalitat, la rellevància i l'interès de la proposta investigadora en relació amb l'àrea de coneixement. |
0-10 punts |
10% |
2- El rigor en el procés de la investigació (objectius, metodologia, resultats i conclusions). |
0-10 punts |
10% |
3- L'impacte i aplicabilitat dels resultats del treball de recerca. |
0-10 punts |
10% |
4- La qualitat en la redacció científica (expressió i correcció lingüística, estructuració de continguts). |
0-10 punts |
10% |
5- La revisió de la literatura aplica l'enfocament de gènere per a identificar diferències i/o semblances de sexe/gènere. |
0-10 punts |
10% |
6- Les preguntes i hipòtesis de la investigació inclouen una anàlisi de sexe i/o gènere que aborde les possibles diferències o semblances que puga haver-hi entre dones i homes. |
0-10 punts |
10% |
7- La metodologia proposada per a la investigació inclou: mostres desagregades per sexe; objectes d'estudi (obres, productes, activitats) representatius dels diversos sexes/gèneres; representació proporcional de dones i homes. |
0-10 punts |
10% |
8- La categoria sexe/gènere s'incorpora en l'anàlisi dels resultats de la investigació. |
0-10 punts |
10% |
9- La investigació efectuada contribueix a la igualtat real i efectiva entre dones i homes. |
0-10 punts |
10% |
10- La tesi usa una comunicació inclusiva tant en el llenguatge com en les imatges. |
0-10 punts |
10% |