BASES DE LA V CONVOCATÒRIA DE BEQUES PER A IMPULSAR TREBALLS FI DE MÀSTER (TFM) EN EL MARC DE LA PROMOCIÓ DELS OBJECTIUS DE DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE (ODS), DURANT EL CURS 2022-2023

Data d'aprovació
01/12/2022
Data de publicació
02/12/2022
Òrgan competent
Rectora
Secció
CONVOCATÒRIES I CONCURSOS

Títol: BASES DE LA V CONVOCATÒRIA DE BEQUES PER A IMPULSAR TREBALLS FI DE MÀSTER (TFM) EN EL MARC DE LA PROMOCIÓ DELS OBJECTIUS DE DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE (ODS), DURANT EL CURS 2022-2023

Secció: CONVOCATÒRIES I CONCURSOS

Òrgan: Rectora

Data d'aprovació: dijous, 1 de desembre de 2022

BASES DE LA V CONVOCATÒRIA DE BEQUES PER A IMPULSAR TREBALLS FI DE MÀSTER (TFM) EN EL MARC DE LA PROMOCIÓ DELS OBJECTIUS DE DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE (ODS), DURANT EL CURS 2022-2023

PREÀMBUL

La Universitat d'Alacant (UA), després de la irrupció del nou escenari que plantegen els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), - aprovats l'any 2015 en la 69a Assemblea General de les Nacions Unides en el marc de l'Agenda 2030 - ha iniciat un procés de reflexió estratègica sobre la integració d'aquests en la nostra Universitat. Aquesta tasca implica abordar els ODS de manera transversal en les polítiques universitàries i integrar l'agenda 2030 en els seus diferents àmbits d'acció: la formació, la investigació i l'extensió universitària.

Les universitats públiques valencianes i les institucions de la Generalitat Valenciana amb competències en Cooperació Universitària per al Desenvolupament comparteixen de manera col·lectiva el procés de reflexió sobre quines implicacions tenen els ODS, en el marc de la Cooperació Internacional i la manera d'abordar els canvis a introduir en el sistema universitari per a poder incorporar-los. En conseqüència, participar en la generació d'aqueix nou model de Desenvolupament que proposa l'Agenda 2030 es converteix en un repte, però també en una oportunitat; en una guia per a la transformació de les polítiques universitàries, les seues estructures organitzatives i dinàmiques internes.

La UA pretén incorporar a la docència universitària, a més dels coneixements tècnics, les competències genèriques vinculades a la transmissió de valors que contribuïsquen a formar ciutadanes i ciutadans responsables i compromesos amb el Desenvolupament Sostenible. La nostra universitat necessita formar en competències i capacitats noves i aquesta missió requereix d'un espai de formació compartit entre els membres de la comunitat universitària.

Aquesta convocatòria pretén ser una de les eines de la UA per a l'impuls de la integració dels ODS de manera global en la nostra universitat i concretament en el context dels estudis universitaris de postgrau.

1.    Objecte de la convocatòria i procediment de concessió.

L'objecte d'aquesta convocatòria és la concessió, en règim de concurrència competitiva, de beques per a finançar la realització de TFM vinculats als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), en cadascuna de les modalitats establides en l'article tercer de les presents bases.

2.    Requisits de les persones sol·licitants i dels TFM proposats.

2.1 Podrà obtindre la condició de sol·licitant, l'alumnat que reunisca les següents condicions:

2.1.1 Ser estudiant de la Universitat d'Alacant i estar matriculat o matriculada durant el curs acadèmic 2022/23 en l'assignatura del TFM d'un Màster oficial -de caràcter presencial- de la Universitat d'Alacant.

2.1.2 No percebre ingressos que impliquen vinculació contractual o estatutària amb la Universitat d'Alacant.

2.1.3 No haver rebut un premi o beca d'anàloga naturalesa en altres convocatòries assimilades i amb la mateixa finalitat.

2.1.4 Que el Treball Fi de Màster aborde algun dels àmbits d'actuació recollits en els Objectius de Desenvolupament Sostenible https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/ aprovats per les Nacions Unides en l'Agenda 2030 i que es resumeixen en: lluita contra la pobresa i la fam, salut per a la prevenció de malalties i els seus tractaments, l'educació sanitària a tots els nivells, qualitat en l'educació, igualtat de gènere, ús eficient de l'energia, processos de millora de l'ocupabilitat, infraestructures sostenibles, desigualtat, ciutats resilients, ús eficient dels recursos hídrics, consum responsable, canvi climàtic, medi ambient sostenible, pau, justícia i aliances.

3. Modalitats, dotació econòmica i forma de pagament de les beques.

3.1 Es concedirà un total de 18 beques, d'acord amb dos tipus de modalitats:

Modalitat A. 16 beques per import de 1.000 € cadascuna per a la realització de TFM vinculats als ODS, dirigides a l'estudiantat matriculat en Màsters oficials de caràcter presencial de la Universitat Alacant, durant el curs 2022/2023.

Modalitat B. 2 beques per import màxim de 2.000 € cadascuna per a la realització de TFM vinculats als ODS, dirigides a l'estudiantat matriculat en màsters oficials de caràcter presencial de la Universitat Alacant durant el curs 2022/2023, i que realitzen una estada fora d'Espanya per al desenvolupament del TFM.

3.2 Les beques s'abonaran a les persones beneficiàries, de la següent forma:

·         Modalitat A. L'abonament es realitzarà anticipant el 40% de la beca concedida, que es farà efectiva en un únic pagament a l'estudiantat beneficiat. El 60% restant s'abonarà quan siga defensat i aprovat el TFM.

·         Modalitat B. La beca per import màxim de 2.000 € inclou dos conceptes:

a)    Una part de la beca per import de 1.000 €, l'abonament del qual es realitzarà anticipant el 40% d'aquesta, que es farà efectiva en un únic pagament a l'estudiantat beneficiari. El 60% restant s'abonarà quan siga defensat i aprovat el TFM.

b)    Una part de la beca per import màxim de 1.000 €, que s'abonarà anticipadament sota la modalitat de bossa de viatge. Per al càlcul de la bossa es tindrà en compte el següent criteri geogràfic: 500 € en el cas de països del Magreb, Orient Mitjà o Europa de l'Est, i de 1000 €, per a països de l'Àfrica subsahariana, Amèrica Llatina o Àsia.

3.3 En el cas que queden romanents sense assignar en alguna modalitat, es podrà augmentar el nombre de beques de l'altra fins a esgotar els crèdits disponibles.

3.4 La concessió de l'ajuda inclou un diploma acreditatiu de la beca concedida per la seua vinculació a la consecució dels ODS.

4     Termini, procediment de presentació de sol·licituds i documentació a presentar.

4.1   Termini de presentació de sol·licituds.

Es podran presentar sol·licituds des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el BOUA fins al 15 de gener de 2023, inclusivament.

4.2   Procediment de presentació

Les sol·licituds es presentaran a través del registre electrònic de la Universitat d'Alacant (UACloud: E-Administració > Tràmits > Generals > Instància genèrica) dirigides al Servei de Relacions Internacionals, Subdirecció de Convenis de Cooperació Universitària al Desenvolupament i Voluntariat Internacional, amb indicació de les dades d'aquesta convocatòria.

4.3 Documentació a presentar.

Les persones sol·licitants hauran de presentar, en format PDF, la següent documentació:

a) Formulari de sol·licitud degudament emplenat. El formulari pot descarregar-se en l'enllaç vinculat.

b) Proposta de TFM a realitzar. Haurà d'ajustar-se a les normes que estableix cadascun dels màsters i com a mínim contindrà els següents apartats:

·         Títol del TFM.

·         Nom del tutor.

·         Descripció del TFM: Breu descripció. Antecedents i Justificació.

·         Objectius i metodologia del TFM.

·         Contribució del TFM a l'impuls dels ODS. S'hauran de detallar els mecanismes pels quals el TFM contribuirà a impulsar els ODS i metes seleccionades, no sent suficient amb una mera enumeració.

c) El Pla de treball del TFM (objectius, metodologia, cronograma, etc.), amb el vistiplau del tutor o tutora del Màster. Haurà d'incloure, si escau, el país, institució contrapart, etc.

d) En el cas que el TFM estiga vinculat amb algun projecte dels establits en l'article 5.1 4, informe de l'IP o coordinador del projecte on s'acredite que el TFM està vinculat amb algun projecte de cooperació.

e) Declaració de responsabilitat de no gaudir d'una ajuda d'igual naturalesa i per a la mateixa finalitat.

f) Si escau, certificat acreditatiu del nivell d'idiomes que declare posseir.

g) L'estudiantat que haja realitzat el grau en una altra universitat haurà d'acreditar la seua titulació, aportant el corresponent títol expedit per la universitat en la qual va cursar aquests estudis.

5.    Criteris d'avaluació de les sol·licituds

5.1 L'assignació de les beques es realitzarà seguint els següents criteris:

5.1.1 Nota mitjana ponderada de l'expedient acadèmic de la titulació oficial de Grau que haja cursat i que done accés al Màster (màxim 3 punts).

Per a ponderar la nota mitjana se li aplicarà un coeficient corrector de 1,17 per a les notes procedents d'estudis de l'àrea d'arquitectura i enginyeria, de 1,11 per a les procedents d'estudis de l'àrea de ciències i de 1,05 per a les procedents de l'àrea de ciències de la salut.

5.1.2 Coneixement d'idiomes estrangers (màxim 1 punt).

·         Nivell B1: 0,25 punts.

·         Nivell B2: 0,50 punts.

·         Nivell C1: 0,75 punts.

·         Nivell C2: 1 punt.

5.1.3 Per orientar el TFM a països amb dificultats de desenvolupament (màxim 3 punts).

A l'efecte d'aquest criteri, es considerarà com a països amb dificultats de desenvolupament a aquells que el seu IDH, publicat pel PNUD per a l'any 2021 (https://hdr.undp.org/system/files/documents/global-report-document/hdr2021-22pdf_1.pdf) siga igual o inferior a 0,549.

·         Si el TFM es realitza sobre una temàtica vinculada a un país amb dificultats de desenvolupament: 1 punt.

·         Si el TFM implica una estada en un país amb dificultats de desenvolupament: 2 punts.

5.1.4 Per vincular el TFM a projectes de cooperació per al desenvolupament (màxim 2 punts).

·         Si el TFM proposat està vinculat a algun projecte o investigació que haja sigut subvencionat en els dos últims anys en convocatòries públiques de cooperació (convocatòries de la UA, AECID, MES, etc.): 2 punts. Haurà d'acreditar-se la participació presencial de l'alumne o alumna al país de referència del TFM.

5.1.5 Per haver realitzat estades a l'estranger amb el programa Erasmus o de Voluntariat Internacional. 0,5 punts.

5.1.6 Per haver rebut beques d'ajuda per a realitzar els estudis de grau del Ministeri d'Afers exteriors o de la Conselleria d'Educació de la Generalitat Valenciana. 0,5 punts.

5.2 Establit l'ordre de prelació, s'assignaran 2 beques per cada Màster, entre les sol·licituds millor puntuades. En cas que quedaren beques sense assignar, aquestes s'assignaran a les sol·licituds millor valorades, independentment del Màster sol·licitat.

5.3 En cas d'empat, l'ordre de prelació de les sol·licituds es determinarà per la major nota de l'expedient acadèmic del grau i de persistir l'empat, s'assignarà al gènere menys representat respecte a les beques dotades.

6.    Òrgan Gestor i Comissió d'Avaluació

6.1  Òrgan gestor

L'òrgan gestor de la convocatòria és la Subdirecció de Convenis de Cooperació Universitària al Desenvolupament i Voluntariat Internacional, adscrita al Servei de Relacions Internacionals, i l'adreça electrònica de contacte és coop.desarrollo@ua.es. L'òrgan gestor s'encarrega de l'ordenació i instrucció del procediment, acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals ha de dictar-se resolució.

6.2  Comissió d'Avaluació.

6.2.1 La Comissió d'avaluació té com a competència la valoració de les sol·licituds, així com la consegüent proposta de concessió de les beques.

Estarà formada per la vicerectora de Relacions Internacionals i Cooperació per al Desenvolupament, que actuarà com a presidenta, o persona en qui delegue. Actuaran com a vocals, la vicerectora d'Estudiants i Ocupabilitat, el director del Secretariat de Cooperació per al Desenvolupament, la directora del Servei de Relacions Internacionals i la subdirectora de Convenis de Cooperació per al Desenvolupament i Voluntariat Internacional, que actuarà com a secretària. Es podrà comptar amb personal assessor extern en cas que es considere oportú.

7.    Resolució, notificació i publicació de resultats

7.1 Atés el principi de transparència recollit en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del Règim Jurídic del Sector Públic i allò que estableix l'article 45.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, les publicacions detallades en aquestes bases es realitzaran en la pàgina web del Servei de Relacions Internacionals, Área de Cooperació per al Desenvolupament, a través del següent enllaç https://sri.ua.es/es/cooperacion/convocatorias/convocatoria-tfm-ods.html, substituint la notificació a les persones interessades i produint els mateixos efectes.

7.2 Després de rebre les sol·licituds, s'elaborarà una llista provisional de sol·licituds admeses i excloses i s'establirà un termini d'esmena de 5 dies hàbils a partir de l'endemà de la seua publicació. Transcorregut aquest termini, s'elaborarà la llista definitiva de sol·licituds admeses i s'elevarà a la Comissió d'avaluació.

8.    Marc legal, pressupostari i forma de pagament.

8.1 La convocatòria de beques, que serveix de base reguladora es troba recollida en la línia de subvenció núm. 85 de l'edició 2022 del Pla Estratègic de Subvencions 2021-23 de la Universitat d'Alacant.

8.2 La dotació màxima a assignar és de 20.000 € i està supeditada a la disponibilitat pressupostària de la UA. Si el crèdit disponible per a alguna de les modalitats no s'esgota per falta de sol·licituds o qualitat d'aquestes, podrà destinar-se a l'altra modalitat.

8.3 Els crèdits destinats a la present convocatòria s'executaran amb càrrec al capítol IV, orgànica 5160 4B 0011 del pressupost del Vicerectorat de Relacions Internacionals i Cooperació per al Desenvolupament per a l'exercici 2023.

8.4 La subvenció assignada s'ajustarà a allò que estableix la Llei 38/2003 i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions; Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions; pel que es preveu en l'Ordre 2/2021, de 26 de maig, de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació de la Generalitat Valenciana, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de cooperació internacional al desenvolupament; a la normativa interna de la Universitat d'Alacant i la present convocatòria.

8.5 Aquesta convocatòria compta amb finançament de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, en el marc del conveni de Cooperació per al Desenvolupament.

9.    Obligacions i justificació de les persones beneficiàries

9.1 Acceptar per escrit a través de la adreça electrònica coop.desarrollo@ua.es la beca concedida en el termini de deu dies naturals a partir de la recepció de la notificació de concessió i, emplenar l'imprés de "fitxa de tercers" que li serà proporcionat per l'òrgan gestor.

9.2 Si no fora acceptada en aquest termini, s'entendrà que es renuncia a aquesta. En cas de renúncia, la beca s'assignarà a la següent persona candidata en el llistat de baremació que no haguera obtingut beca, d'acord amb allò que establisca la resolució de concessió de les beques.

9.3 En el cas d'obtindre la beca, a més de l'escrit d'acceptació, hauran de presentar:

·         Per al cobrament del 40% de la beca. Es presentarà un document oficial acreditatiu de l'aprovació del tema del TFM, on conste el títol, la descripció i la data d'inici del TFM, signat per òrgan competent. Serà també acceptada la justificació generada per l'aplicació UAproject en la qual conste la proposta de TFM aprovada pel centre al qual estiga assignat el Màster, així com el títol, descripció i data d'inici. L'existència de diferències substancials amb la sol·licitud presentada inicialment donarà lloc a la pèrdua de la beca.

·         Per al cobrament del 60% restant. Es presentarà un document oficial acreditatiu de la defensa i aprovació del TFM, en el qual conste la data de lectura, signat per òrgan competent.

9.4 Realitzar l'activitat que fonamenta la concessió de la beca, sense que puga realitzar-se canvi o cap modificació de l'objecte o la finalitat per a la qual es va concedir. Qualsevol canvi de la naturalesa descrita en aquest punt haurà de comunicar-se a coop.desarrollo@ua.es i ser aprovada pel Secretariat de Cooperació per al Desenvolupament de la UA.

9.5 En el cas que s'haja sol·licitat una bossa de viatge, aportar, una vegada finalitzada l'estada i en un termini màxim de deu dies naturals, un informe econòmic que comprendrà tota la documentació (factures, tiquets, etc.) que justifique les despeses efectuades amb càrrec a la beca concedida.

9.6 Realitzar totes les activitats inherents a la beca abans del 15 d'octubre de 2023, establint aquesta data com a termini màxim de justificació de les persones beneficiàries.

9.7 L'estudiantat beneficiari procedirà al reintegrament de les quantitats percebudes quan s'incomplisquen totalment o parcialment els terminis, l'objecte de l'activitat o l'obligació de justificació econòmica recollits en aquest article de les presents bases i en els termes establits en la legislació de subvencions.

10. Protecció de dades de caràcter personal

10.1 De conformitat amb allò que estableix la legislació vigent en matèria de protecció de dades, la Universitat d'Alacant tractarà les dades aportades en aquesta convocatòria, així com aquelles contingudes en la documentació que l'acompanye, amb la finalitat de gestionar la seua participació. La legitimació d'aquest tractament es basa en l'interés públic de la convocatòria i en el consentiment expressat en la seua sol·licitud de participació en ella. En el cas de ser seleccionat i formalitzar la seua col·laboració amb la Universitat, les seues dades podran ser cedides a altres entitats per a l'organització d'esdeveniments relacionats amb el projecte.

10.2 Les persones interessades poden exercir els seus drets en relació amb el tractament de les dades personals d'accés, rectificació i supressió, entre altres, mitjançant sol·licitud dirigida a la Gerència de la Universitat en el Registre General de la Universitat d'Alacant, o bé a través de la Seu electrònica (https://seuelectronica.ua.es/va).

10.3 La informació addicional i detallada sobre Protecció de dades, els seus drets i la Política de Privacitat de la Universitat d'Alacant, pot consultar-la en el següent enllaç: https://seuelectronica.ua.es/va/privadesa.html.

11. Recursos

Contra la convocatòria, les seues bases i quants actes administratius es deriven d'aquesta, que esgoten la via administrativa, pot interposar-se recurs contenciós-administratiu davant el jutjat del contenciós-administratiu d'Alacant que resulte competent, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de publicar-se, de conformitat amb allò que estableix l'article 114 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, l'article 6.4 de la llei Orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'Universitats i l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa: Potestativament es podrà interposar recurs de reposició en el termini d'un mes comptat a partir de l'endemà de la publicació de la present, davant la rectora, de conformitat amb allò que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015. Tot això sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.

D'acord amb l'article 112 de la Llei 39/2015, no es podrà presentar recurs contra els actes de tràmit, llevat que aquests decidisquen directament o indirectament el fons de l'assumpte o determinen la impossibilitat de continuar el procediment, produïsquen indefensió o perjudici irreparable a drets i interessos legítims.

A Alacant, a 1 de desembre de 2022.

La Rectora.

P.D. de signatura, la vicerectora de Relacions Internacionals

i Cooperació per al Desenvolupament

(Resolució de 22 de desembre de 2020)

Rosa Mª Martínez Espinosa