NORMATIVA SOBRE CREACIÓ D'EMPRESES BASADES EN EL CONEIXEMENT DE LA UNIVERSITAT D'ALACANT

Data d'aprovació
26/02/2026
Data de publicació
11/03/2026
Òrgan competent
Consell de Govern
Secció
Disposicions generals

Títol: NORMATIVA SOBRE CREACIÓ D'EMPRESES BASADES EN EL CONEIXEMENT DE LA UNIVERSITAT D'ALACANT

Secció: Disposicions generals

Òrgan: Consell de Govern

Data d'aprovació: dijous, 26 de febrer de 2026

NORMATIVA SOBRE CREACIÓ D'EMPRESES BASADES EN EL CONEIXEMENT DE LA UNIVERSITAT D'ALACANT

ÍNDEX

Preàmbul.

Títol 1. Introducció.

Article 1.    Definicions.

Article 2.    Objecte de la normativa.

Títol 2. Spin-offs de la Universitat d'Alacant.

Capítol I. Procediment d'aprovació de spin-offs de la Universitat d'Alacant.

Article 3.    Fases del procediment.

Article 4.    Sol·licitud d'autorització per a la creació d'una spin-off.

Article 5.    Procediment d'aprovació de la creació d'una spin-off.

Capítol II. Transferència dels resultats d'investigació.

Article 6.    Transferència dels resultats d'investigació.

Capítol III. Participació de la Universitat d'Alacant en les spin-offs.

Article 7.    Participació en el capital social de la spin-off.

Article 8.    Contracte entre socis.

Article 9.    Participació de la UA en els òrgans de govern de la spin-off.

Article 10.    Destinació dels retorns econòmics de la UA.

Capítol IV.  Participació del personal de la UA en les spin-offs.

Article 11.    Concessió de llicències o excedències.

Article 12.    Autorització per a la prestació de serveis en la spin-off.

Article 13.    Participació del personal de la UA en el capital social i l'òrgan d'administració de les spin-offs.

Article 14.    Deures del personal que participa o presta serveis en les spin-offs.

Article 15.    Deures de les spin-offs.

Títol 3. Promoció de les start-ups.

Article 16.    Reconeixement de start-up de la UA.

Títol 4. Impuls i acompanyament a les spin-offs i start-ups.

Article 17.     Serveis de suport a les spin-offs i start-ups.

Article 18.    Relacions contractuals.

Article 19.    Promoció del finançament.

Títol 5. Altres disposicions.

Article 20.    Denominació i logotip de les spin-offs i start-ups de la Universitat d'Alacant.

Article 21.    Contractació preferent d'estudiants de la UA.

Article 22.    Registre de les spin-offs i start-ups de la Universitat d'Alacant.

Article 23.    Programes de foment de creació de spin-offs i start-ups.

Disposició final única. Entrada en vigor de la Normativa.

PREÀMBUL 

La legislació universitària atorga a la Universitat espanyola tres missions: la docència, la investigació i la transferència de coneixement. Aquesta última consisteix a traslladar a la societat el coneixement que genera per a contribuir així al desenvolupament social i tecnològic del seu entorn.

En aquest sentit, les universitats, aprofitant les modificacions introduïdes tant per la legislació universitària (Llei orgànica 6/2001, Llei orgànica 4/2007 i Llei orgànica 2/2023, del sistema Universitari) com per la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació, modificada per la Llei 17/2022, de 5 de setembre, han promogut la cooperació entre els seus equips d'investigació i el sector privat mitjançant contractes de recerca i desenvolupament tecnològic que potencien el desenvolupament de noves investigacions en l'àmbit universitari i propicien que els resultats d'aquestes investigacions puguen ser explotats comercialment en el mercat. 

Unit a això, i formant també part del treball diari de la universitat espanyola, cal afegir la creació d'empreses o entitats la finalitat de les quals és comercialitzar productes i serveis sorgits de l'explotació comercial d'aquest coneixement generat en les universitats. Aquestes empreses, a les quals la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació i la Llei orgànica 2/2023, del Sistema Universitari denominen entitats basades en el coneixement, constitueixen un dels motors de la innovació al país, a la qual cosa s'afig la seua gran capacitat de regeneració del teixit empresarial i la creació d'ocupació altament qualificada.

Aquesta matèria ha sigut objecte de diferents reformes legals amb l'objectiu de promoure'n la creació i la participació del personal universitari, com també eliminar les restriccions que la legislació general estableix a aquesta participació.

En particular, la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació facilita, en determinades condicions, la prestació de serveis del personal d'investigació en societats mercantils creades o participades per la universitat.

D'altra banda, l'article 61 de la Llei orgànica 2/2023, del sistema universitari, possibilita, per part de la universitat, la creació o participació en empreses o entitats basades en el coneixement la finalitat de les quals siga l'explotació comercial de patents o resultats d'investigació desenvolupats en les universitats. Al seu torn, facilita la participació en aquestes entitats del professorat funcionari dels cossos docents universitaris, professorat laboral i el personal tècnic, de gestió i d'administració i serveis, funcionari o amb vinculació permanent que fonamente la seua participació en els resultats d'investigació explotats.

La Universitat d'Alacant (UA) va aprovar la seua normativa sobre creació d'empreses de base tecnològica mitjançant acord del Consell de Govern de 29 de setembre de 2008 (modificada per acord el 15 d'abril de 2011 i el 18 de juliol de 2014). Aquesta normativa ha permès desenvolupar la política pròpia de la UA en aquest àmbit i reforçar la seua tasca de transferència de coneixement a través de la creació d'empreses que exploten els seus resultats d'investigació.

Aquesta modificació de la normativa té per objectiu adaptar-la als canvis introduïts en la legislació aplicable a la Universitat d'Alacant i, en particular, a la modificació de la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació aprovada per la Llei 17/2022, de 5 de setembre, i la Llei orgànica 2/2023, del sistema universitari, com també adequar els tràmits i procediments a les pràctiques seguides habitualment pels equips interns de la Universitat.

TÍTOL 1. INTRODUCCIÓ

Article 1.         Definicions.

A l'efecte d'aquesta normativa, seran aplicables les següents definicions:

a)        UA o Universitat: Universitat d'Alacant.

b)        Personal de la Universitat: personal docent i investigador (PDI) i personal tècnic, de gestió i d'administració i serveis (PTGAS) de la UA.

c)         Resultats d'investigació: tot aquell coneixement, tecnologia i innovació que haja sigut desenvolupat en la Universitat en el marc de les seues activitats d'investigació.

d)        Empresa derivada o spin-off de la Universitat: empresa o entitat promoguda per la Universitat l'objecte de negoci de la qual estiga basat en el coneixement desenvolupat a partir de resultats d'investigació finançats totalment o parcialment amb fons públics i realitzats en la Universitat, que complisca els requisits establits per l'art. 61 de la Llei orgànica 2/2023, del sistema universitari, i que siga reconeguda com a tal segons allò que disposa aquesta normativa.

e)        Empresa emergent o start-up: empresa o entitat promoguda per estudiants, titulades o titulats de la UA, que no tinga per objecte l'explotació de resultats d'investigació de la UA i que siga reconeguda com a tal de conformitat amb el que estableix aquesta normativa.

f)         Comissió de spin-off: òrgan amb competències en el procediment d'autorització d'una spin-off, o reconeixement d'una start-up la composició de la qual és proposada per la vicerectora o vicerector amb competències en transferència i innovació.

g)        OTRI: Servei de Transferència de Resultats de la Investigació de la Universitat.

Article 2.         Objecte de la normativa

2.1      Aquesta normativa té com a objecte establir el règim jurídic de les empreses i entitats que tinguen com a objecte l'explotació dels resultats d'investigació desenvolupats en la Universitat d'Alacant.

2.2      En aquest sentit, aquesta normativa regula:

a)        El procediment per a la creació d'una spin-off de la Universitat d'Alacant o, de manera excepcional, l'aprovació de la seua participació en una empresa que complisca els requisits per a poder ser considerada spin-off a de la Universitat.

b)        Els mecanismes de transferència dels resultats d'investigació desenvolupats en la Universitat d'Alacant a aquestes empreses.

c)         Les fórmules de participació de la Universitat d'Alacant en les referides empreses, així com el marc regulador de la relació entre la Universitat d'Alacant i les seues spin-offs.

2.3      Aquesta normativa serà aplicable a tots aquells projectes empresarials promoguts per la Universitat d'Alacant a sol·licitud d'un PDI de la UA que tinguen com a objecte el desenvolupament o explotació comercial de resultats d'investigació de la Universitat.

2.4      Així mateix, la normativa regula el reconeixement a les start-ups promogudes per estudiants, titulades i titulats. 

TÍTOL 2. SPIN-OFFS DE LA UNIVERSITAT D'ALACANT

CAPÍTOL I. PROCEDIMENT D'APROVACIÓ DE SPIN-OFFS DE LA UNIVERSITAT D'ALACANT

Article 3.         Fases del procediment

3.1      Per a l'autorització de la creació d'una spin-off de la Universitat i així acollir-se al règim previst en aquesta normativa, es requerirà l'aprovació de la Universitat, de conformitat amb el procediment previst en aquesta normativa.

3.2      Es requerirà el seguiment de la totalitat de les següents fases, en els termes i condicions que s'estableixen en cadascun dels supòsits:

a)        Obtenció de l'aprovació per part de la UA.

b)        Subscripció d'un contracte de transferència de resultats d'investigació entre la spin-off i la UA.

c)         Subscripció d'un contracte entre els socis de la spin-off, incloent-hi la UA, si escau.

Article 4.         Sol·licitud d'autorització per a la creació d'una spin-off

La sol·licitud d'autorització per a la creació d'una spin-off haurà de dirigir-se a l'OTRI, i haurà d'estar acompanyada d'una memòria justificativa d'acord amb el model normalitzat que aprove a aquest efecte el vicerectorat amb competències en transferència i innovació, en la qual s'hauran d'incloure els següents aspectes:

a)        Pla de negoci, que incloga, entre una altra, informació relativa a:

-          Producte o servei, amb identificació del problema o la necessitat detectada.

-          Sector i mercat en el qual operarà l'empresa, amb identificació de la clientela, competència i tendències.

-          Pla d'explotació comercial.

-          Situació actual del projecte i pla de desenvolupament per als primers anys, incloent-hi pla de finançament de les seues activitats.

b)        Memòria explicativa dels resultats d'investigació de la UA necessaris per al desenvolupament de la seua activitat, com també l'estat de protecció i la contribució dels inventors.

c)         Presentació de l'equip emprenedor, incloent-hi totes les persones que seran sòcies de la spin-off, amb indicació de la seua vinculació amb la UA o a altres entitats del sector públic, si n'hi ha, la participació que assumiran en l'empresa, així com la pertinença a òrgans de govern de la societat.

d)        Sol·licitud d'autorització de compatibilitat del personal de la Universitat per a la participació en la spin-off, que haurà de ser presentada d'acord amb les vies que la UA té establit per a fer-ho.

Article 5.         Procediment d'aprovació de la creació d'una spin-off

5.1      L'OTRI serà l'encarregada de l'avaluació tècnica de les sol·licituds d'autorització presentades per a constituir o participar en una spin-off amb l'objectiu de determinar-ne la viabilitat. L'OTRI podrà consultar assessors externs independents especialitzats en matèria de finançament, tecnologia i mercat, així com altres matèries que es consideren necessàries en cada cas, i podrà requerir als sol·licitants la informació addicional que considere necessària.

5.2      Aquells projectes avaluats positivament per l'OTRI seran enviats a la Comissió de Spin-off. A partir del resultat del procés d'avaluació de l'OTRI i, en cas de considerar-ho necessari amb l'audiència prèvia dels sol·licitants per a la defensa del seu projecte, la Comissió de Spin-off emetrà un dictamen motivat referent a la idoneïtat de l'autorització de la spin-off. En aquest dictamen, si escau, s'inclourà una proposta en relació als següents aspectes:

a)        Aportació de la Universitat a la spin-off, i condicions per a la transferència dels resultats de la investigació de la UA a favor de la spin-off.

b)        Fórmula de participació de la UA en la spin-off.

c)         Contraprestacions de la spin-off a favor de la UA.

d)        Participació del personal de la Universitat en la spin-off.

e)        Determinació del compliment per part del projecte de les condicions per a ostentar la condició de spin-off.

5.3      El dictamen acordat per la Comissió de Spin-off serà elevat al Consell de Govern.

5.4      El Consell de Govern, sobre la base dels informes que hagen sigut elaborats en el procediment, decidirà sobre l'acord de creació o de participació en la spin-off. En cas de conformitat, el Consell de Govern autoritzarà la creació o participació en la spin-off mitjançant acord explícit, en el qual es certificarà la naturalesa de spin-off, les contraprestacions adequades a favor de la Universitat i la concessió de les autoritzacions que considere oportunes per a la participació del personal de la Universitat. Aquest acord serà elevat al Consell Social per a l'aprovació.

5.5      Només en cas d'obtenir l'autorització del Consell de Govern i del Consell Social s'entendrà aprovada la spin-off, i podrà procedir-se a la creació o, si escau, a la participació de la UA en aquesta, així com a la signatura del contracte de transferència dels resultats de la investigació.

5.6      En cas d'autorització per a la creació o participació en la spin-off, es donarà trasllat de l'acord tant als sol·licitants com a l'OTRI, que serà l'encarregada per part de la UA de desenvolupar tots aquells aspectes formals que siguen necessaris per a la implementació de l'acord.

5.7      En el cas que, malgrat no concedir-se l'autorització per a la creació de la spin-off, els sol·licitants decidisquen constituir una societat per a la realització de l'activitat projectada, aquests hauran de justificar per escrit el compliment de la normativa vigent, especialment de la normativa aplicable en matèria de propietat intel·lectual i industrial i en matèria d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques.

5.8      El Consell Social i el Consell de Govern podran delegar les seues respectives competències en el procediment d'aprovació de la creació d'empresa delegada en una comissió delegada amb mandat exprés a aquest efecte.

CAPÍTOL II. TRANSFERÈNCIA DELS RESULTATS D'INVESTIGACIÓ

Article 6.         Transferència dels resultats d'investigació

6.1      L'autorització per part del Consell de Govern per a la creació d'una spin-off implicarà així mateix l'autorització per a la transferència dels drets d'ús i explotació comercial dels resultats de la investigació, titularitat de la UA, requerida per al desenvolupament del projecte empresarial.

6.2      La transferència, ja siga mitjançant la cessió de la titularitat dels resultats de la investigació o la llicència dels drets d'ús i explotació, es formalitzarà mitjançant un contracte de transferència de resultats de la investigació, que haurà de ser subscrit pel/per la rector/a o pel/per la vicerector/a competent en transferència i emprenedoria en qui delegue, en el qual es regularan els termes en els quals es produirà la referida transferència, amb subjecció, en tot cas, a allò que disposa aquesta normativa i a l'acord del Consell de Govern d'autorització de la spin-off.

6.3      La distribució dels ingressos derivats d'aquesta transferència es durà a terme d'acord amb la Normativa de propietat intel·lectual i industrial de la UA. A aquest efecte, abans de procedir a la creació de la spin-off, el promotor principal haurà d'aportar un document signat per tots els autors o inventors del resultat de la investigació objecte de transferència que establisca la seua contribució a la generació o desenvolupament. Correspondrà al promotor principal la gestió de la distribució dels possibles ingressos derivats d'aquest contracte de transferència entre els implicats.

6.4      La Universitat destinarà els ingressos derivats de la transferència dels resultats de la investigació al programa de creació de spin-offs, així com a fer front a altres despeses relacionades amb la transferència.

CAPÍTOL III. PARTICIPACIÓ DE LA UNIVERSITAT D'ALACANT EN LES SPIN-OFFS

Article 7.         Participació en el capital social de la spin-off

7.1      El reconeixement de la spin-off, d'acord amb el procediment descrit en el capítol precedent, podrà comportar la participació de la UA en el seu capital social, en els termes i condicions que es determinen en l'acord del Consell de Govern, amb subjecció a allò que disposa aquesta normativa.

7.2      La participació en el capital social de la spin-off podrà ser ostentada directament per la UA o per una entitat dependent o vinculada a la Universitat. Així mateix, la Universitat podrà encarregar a aquesta entitat la gestió de la seua participació en la spin-off.

Article 8.         Contracte entre socis

8.1      De manera simultània a l'assumpció de participació de la UA en una spin-off, la totalitat dels seus socis hauran de subscriure un contracte entre socis en el qual s'arrepleguen les normes de gestió i administració de la spin-off.

8.2      La subscripció de l'acord entre socis correspondrà a la rectora o al rector. En cas que la gestió de la participació es realitze a través d'una entitat vinculada a la Universitat, aquesta facultat recaurà en la persona competent d'aquesta entitat. La formalització del contracte entre socis haurà d'ajustar-se als termes que s'estimen oportuns, i respectar sempre les pautes establides en aquesta normativa, l'acord del Consell de Govern per a l'aprovació de la creació de la spin-off i les limitacions establides en la legislació vigent.

Article 9.         Participació de la UA en els òrgans de govern de la spin-off

9.1      La participació de la UA en spin-off podrà comportar el dret de la Universitat a designar un nombre de representants en l'òrgan d'administració de la spin-off proporcional a la seua participació en el capital social. No obstant això, la Universitat podrà no exercir aquest dret, i en aquest cas quedarà facultada a designar un representant perquè assistisca a les reunions de l'òrgan d'administració de la spin-off en qualitat d'oient.

9.2      Correspondrà al Consell de Govern, a proposta del/de la vicerector/a competent en matèria de transferència i emprenedoria, la facultat per a la designació, si escau, dels representants de la UA en l'òrgan d'administració de la spin-off, així com la del seu cessament i la seua substitució.

Article 10.       Destinació dels retorns econòmics de la UA

Aquells retorns econòmics rebuts per la UA derivats de la seua participació en spin-offs s'incorporaran al pressupost de la UA o al de les entitats vinculades a la UA que participen en el capital social de la spin-off.

CAPÍTOL IV.  PARTICIPACIÓ DEL PERSONAL DE LA UA EN LES SPIN-OFFS

Article 11.       Concessió de llicències o excedències

11.1    El professorat funcionari dels cossos docents universitaris, el professorat permanents laborals i el personal tècnic, de gestió i d'administració i serveis, funcionari o laboral amb vinculació permanent, que fonamente la seua participació en les activitats d'investigació sobre les quals se sustente la creació o la participació en la spin-off podran sol·licitar l'autorització per a incorporar-se a aquesta empresa o entitat participada per la Universitat mitjançant una excedència temporal, tal com s'arreplega en l'article 61 de la Llei orgànica 2/2023, del sistema universitari.

11.2    El Govern, mitjançant Reial decret i amb l'informe previ de la Conferència General de Política Universitària, regularà les condicions i el procediment per a la concessió d'aquesta excedència que, en tot cas, només podrà concedir-se per un temps màxim de cinc anys. Durant aquest període, el personal en situació d'excedència tindrà dret a la reserva del lloc de treball i al seu còmput a l'efecte d'antiguitat. Si amb anterioritat a la finalització del període pel qual s'haguera concedit l'excedència la persona interessada no sol·licitara el reingrés al servei actiu, serà declarada d'ofici en situació d'excedència voluntària per interès particular.

Article 12.       Autorització per a la prestació de serveis en la spin-off

12.1    El personal d'investigació de la Universitat que acredite la seua participació en les activitats d'investigació objecte de la spin-off podrà sol·licitar autorització per a la prestació de serveis en una spin-off, segons el que s'estableix l'article 18 de la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació.

12.2    Aquesta autorització requerirà la justificació prèvia, degudament motivada, de la participació de la persona interessada en una actuació relacionada amb les prioritats cientificotècniques establides en l'Estratègia Espanyola de Ciència, Tecnologia i Innovació, en activitats de transferència de coneixement o en el desenvolupament i l'explotació de resultats de l'activitat cientificotècnica que s'hagueren generat en activitats d'investigació, desenvolupament i innovació de l'entitat per a la qual preste serveis.

12.3    En tot cas, es requerirà un informe previ del Consell de Departament al qual estiga adscrit el personal sol·licitant o del gerent de la Universitat d'Alacant, segons corresponga, que serà tingut en compte per a la concessió de llicències, excedències o autorització de compatibilitat, si escau.

12.4    Els reconeixements de compatibilitat no podran modificar la jornada ni l'horari del lloc de treball inicial de la persona interessada, i quedaran automàticament sense efecte en cas de canvi de lloc en el sector públic.

Article 13.       Participació del personal de la UA en el capital social i l'òrgan d'administració de les spin-offs

13.1    El personal d'investigació que preste els seus serveis en una spin-off creada o participada per la UA, d'acord amb el règim previst en la aquesta normativa, podrà sol·licitar l'autorització per a l'alçament de les incompatibilitats per a participar en el capital social i en l'òrgan d'administració de la spin-off, segons el que estableix l'article 18 de la Llei 14/2011, de la ciència, la tecnologia i la innovació.

13.2    Així mateix, el professorat funcionari dels cossos docents universitaris, el professorat laboral permanent i el personal tècnic, de gestió i d'administració i serveis funcionari i laboral, amb vinculació permanent, que acredite la seua participació en les activitats d'investigació objecte de la spin-off podran sol·licitar l'autorització per a l'alçament d'incompatibilitats per a participar en el capital social i l'òrgan d'administració de la spin-off, segons el que s'estableix l'article 61 de la Llei orgànica 2/2023, del sistema universitari.

13.3    Les aportacions al capital social d'una spin-off realitzades pel personal de la UA a títol particular no es consideraran en cap cas aportacions de la UA. Aquestes aportacions estan subjectes a la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques i la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació.

Article 14.       Deures del personal que participa o presta serveis en les spin-offs

14.1    El personal de la Universitat que participe, com a soci o participant en els seus òrgans de govern, o preste serveis en una spin-off, d'acord amb el règim previst en aquest capítol, està obligat a informar la Universitat, de manera immediata, a través de l'OTRI (o unitat gestora de transferència) i la Gerència, de qualsevol situació que puga crear un conflicte d'interès entre la seua activitat en la UA i la seua activitat en la spin-off. Així mateix, haurà d'abstenir-se d'intervenir en la presa de decisions en representació de la Universitat en relació a aquesta situació.

14.2    El personal de la Universitat que s'aculla a algun dels mecanismes de mobilitat previstos en aquest capítol haurà de protegir els resultats d'investigació de la Universitat d'acord amb la normativa de propietat intel·lectual i industrial de la UA i els acords que se subscriguen, i a complir les obligacions establides en aquesta normativa per a la protecció i confidencialitat.

14.3    En el cas del personal que preste serveis a la spin-off d'acord amb aquesta normativa, es presumirà que els resultats d'investigació desenvolupats durant el període de compatibilitat s'emmarquen dins la relació del personal d'investigació implicat amb la Universitat i, per tant, es regeixen per la Normativa de propietat industrial i intel·lectual de la UA excepte pacte o prova en contra.

Article 15.       Deures de les spin-offs

15.1    Les spin-offs de la UA hauran de complir els requisits exigits per la legislació civil, mercantil, laboral i fiscal vigent, així com els contractes subscrits amb la Universitat.

15.2    Les spin-offs hauran de remetre, una vegada finalitzat el seu exercici social, els seus comptes anuals a la Universitat o entitat dependent o vinculada que assumisca la gestió de la participació. Addicionalment, haurà d'acompanyar als comptes anuals una memòria en la qual s'informe de l'evolució financera, comercial i tecnològica de la societat.

15.3    Les spin-offs hauran de comunicar a la UA qualsevol canvi societari rellevant, especialment aquells referits al canvi d'activitat de l'empresa, objecte social o composició del capital social, sense perjudici dels acords en el contracte entre socis.

15.4 De conformitat amb el que disposa l'article 61.2 de la LOSU, aquelles spin-offs participades majoritàriament per la UA tenen l'obligació de transparència i rendició de comptes en els mateixos terminis i pel mateix procediment que la mateixa Universitat.

TÍTOL 3. PROMOCIÓ DE LES START-UPS

Article 16.       Reconeixement de start-up de la UA

La Universitat podrà reconèixer com a start-up de la UA aquelles empreses que complisquen els següents requisits:

a)        Que siga promoguda per estudiants, titulades i titulats de la UA, que no tinga per objecte l'explotació de resultats d'investigació de la UA.

b)        Que siga de nova creació, o tinga una antiguitat inferior a cinc anys.

c)         Que la seua activitat siga innovadora i es base en una idea, tecnologia o coneixement desenvolupat per estudiants, titulades i titulats amb el suport del programa ua:emprende.

TÍTOL 4. IMPULS I ACOMPANYAMENT A LES SPIN-OFFS I START-UPS

Article 17.       Serveis de suport a les spin-offs i start-ups

Mitjançant acord entre la UA i la Fundació Parc Científic d'Alacant de la Comunitat Valenciana, a la qual li ha sigut encomanada la gestió del Parc Científic, s'arreplegaran els serveis que es prestaran a les spin-offs i start-ups de la Universitat d'Alacant.

Article 18.       Relacions contractuals

18. D'acord amb l'article 60 de la Llei orgànica 3/2023. del sistema universitari, les spin-offs i start-ups podran contractar a la Universitat projectes o serveis d'investigació a través dels seus departaments, instituts o grups d'investigació reconeguts, contractes o convenis per a la realització de treballs de caràcter científic, tecnològic, humanístic o artístic, així com per a activitats específiques de formació que, en tot cas, hauran de complir les regulacions en la normativa general i la pròpia de la UA i amb observança de les limitacions previstes per aquesta.

18.2    En la preparació d'aquests contractes o convenis, s'establiran els mecanismes oportuns per a evitar potencials situacions de conflictes d'interès sobre la base d'allò que preveu l'article 15.1, així com l'obligació de la spin-off o start-up d'establir els procediments necessaris perquè el personal que intervinga en les seues activitats no divulgue informació o coneixements propis de la Universitat o de tercers amb els quals aquestes entitats col·laboren i als quals hagen tingut accés per aquesta col·laboració, fins i tot després de la finalització de la seua relació amb la spin-off o start-up.

18.3    La Universitat no assumirà cap responsabilitat derivada de l'activitat de la spin-off i la start-up més enllà de la que li puga correspondre en virtut dels acords subscrits entre la Universitat i aquestes empreses. Les spin-offs i start-ups hauran de mantenir indemne la UA o entitat dependent o vinculada que assumisca la gestió de la participació de qualsevol contingència i responsabilitat que es puga derivar del desenvolupament de la seua activitat.

Article 19.       Promoció del finançament

19.1    La UA podrà promoure l'existència d'acords i convenis amb agents finançadors (per exemple, àngels inversors, entitats de capital de risc, entitats financeres, etc.) per a facilitar l'obtenció de finançament per part de les spin-offs i start-ups de la Universitat d'Alacant.

19.2    La UA podrà crear amb els seus pressupostos o mitjançant acords amb altres entitats públiques o privades un fons de capital llavor que ajude a crear noves spin-offs i start-ups.

TÍTOL 5. ALTRES DISPOSICIONS

Article 20.       Denominació i logotip de les spin-offs i start-ups de la Universitat d'Alacant

20.1    Les spin-offs i start-ups de la Universitat d'Alacant hauran d'incorporar la denominació "spin-off de la Universitat d'Alacant" o "start-up de la Universitat d'Alacant" de forma associada a la seua imatge corporativa.

20.2    En qualsevol moment, la UA podrà requerir a la spin-off o start-up perquè cesse en l'ús de la denominació indicada en l'apartat anterior. En aquest cas, la spin-off o start-up haurà de deixar d'usar, amb caràcter immediat, aquests elements en la seua activitat.

Article 21.       Contractació preferent d'estudiants de la UA

Les spin-offs i start-ups de la Universitat d'Alacant faran els seus millors esforços per a, en el curs de la seua activitat, contractar de manera preferent l'estudiantat que haja cursat els seus estudis en la UA i facilitar d'aquesta manera el seu ingrés en el mercat laboral.

Article 22.       Registre de les spin-offs i start-ups de la Universitat d'Alacant

22.1    La UA, a través de l'OTRI, portarà un registre de les spin-offs i start-ups en el qual es faran constar els següents aspectes referents a les empreses o entitats promogudes o reconegudes per la UA d'acord amb el procediment previst en aquesta normativa:

a)        La participació directa o indirecta de la UA en el seu capital social.

b)        Els resultats d'investigació de la UA sobre la qual la spin-off dispose de drets per a l'ús o l'explotació comercial.

c)         El domicili social.

d)        Els contractes entre socis en els quals la UA siga part.

e)        Socis promotors de la iniciativa.

f)         Data de la constitució legal de l'empresa i data de reconeixement oficial per part de la UA.

22.2    Així mateix, en el registre s'incorporaran també totes aquelles sol·licituds de creació de spin-offs i start-ups que finalment no hagen sigut aprovades.

22.3    Les spin-offs i start-ups hauran d'informar l'OTRI de qualsevol modificació que es produïsca en relació amb els aspectes inscrits en el registre.

22.4    L'obligació d'inscripció i d'informació de la spin-off i la start-up en el registre es mantindrà mentre la UA, directament o a través d'una entitat vinculada, mantinga participació o acords de transferència de resultats d'investigació amb la spin-off, o es mantinga el reconeixement com a start-up de la UA.

Article 23.       Programes de foment de creació de spin-offs i start-ups

En el marc del programa ua:emprende, la Universitat promourà la creació de spin-offs i start-ups a través de programes propis dotats dels recursos necessaris per a complir els objectius. Així mateix, es facilitarà la participació en programes externs que promoguen la creació d'aquest tipus d'empreses.

Addicionalment, la UA afavorirà actuacions en les quals els futurs projectes empresarials puguen aprofitar el coneixement adquirit pels promotors d'empreses reconegudes com a spin-offs i start-ups de la Universitat.

DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA. ENTRADA EN VIGOR DE LA NORMATIVA

Aquesta normativa entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el BOUA.