PROCEDIMENT INTERN D'ACTUACIÓ ADMINISTRATIVA EN DESENVOLUPAMENT DE LA NORMATIVA SOBRE ENSENYAMENTS DE DOCTORAT A LA UNIVERSITAT D'ALACANT
- Data d'aprovació
- 14/03/2019
- Data de publicació
- 14/06/2019
- Òrgan competent
- Vicerector d'Estudis i Formació
- Secció
- Disposicions generals
Títol: PROCEDIMENT INTERN D'ACTUACIÓ ADMINISTRATIVA EN DESENVOLUPAMENT DE LA NORMATIVA SOBRE ENSENYAMENTS DE DOCTORAT A LA UNIVERSITAT D'ALACANT
Secció: Disposicions generals
Òrgan: Vicerector d'Estudis i Formació
Data d'aprovació: dijous, 14 de març de 2019
PROCEDIMENT INTERN D’ACTUACIÓ ADMINISTRATIVA EN DESENVOLUPAMENT DE LA NORMATIVA SOBRE ENSENYAMENTS DE DOCTORAT A LA UNIVERSITAT D’ALACANT
Justificació
Aquest document sorgeix com un instrument d’interpretació i aplicació dels preceptes normatius previstos en el Reial Decret 99/2011, de 28 de gener (BOE 11.2.2011) i en les seues modificacions posteriors; com també en la normativa que regula els estudis de doctorat a la Universitat d’Alacant, aprovada en Consell de Govern de 26 de juliol de 2012 (BOUA de 31.07.2012), i modificacions posteriors.
Com a instrument d’interpretació i aplicació normativa , aquest document pretén contribuir a la presa eficaç de decisions per part de l’Escola de Doctorat en les seues competències de gestió dels programes de doctorat, i també en les seues relacions amb les comissions acadèmiques i amb l’alumnat. Es planteja igualment com a objectiu prioritari poder aplicar de forma equitativa les normes establides per a tots els actors que participen activament o passiva en els processos de gestió derivats dels ensenyaments de doctorat a la Universitat d’Alacant.
1. Estudis de doctorat a temps complet
La durada dels estudis de doctorat serà d’un mínim d’un any i un màxim de tres anys comptadors des de l’admissió del doctorand o doctoranda en un programa de doctorat fins a la presentació de la tesi doctoral. A l’efecte del còmput d’aquest termini, es considera aquesta presentació el moment en què es registra la sol·licitud de dipòsit de la tesi a l’Escola de Doctorat.
Si el doctorand o doctoranda tinguera interès a sol·licitar la pròrroga ordinària d’un any establida en el Reial Decret 99/2011, haurà de cursar la sol·licitud a la Comissió Acadèmica del Programa, com a màxim en el mes següent a la finalització del tercer any dels estudis de doctorat. La pròrroga extraordinària d’un any addicional, haurà d’estar degudament fonamentada en les condicions establides pel programa de doctorat. La seua sol·licitud haurà de ser cursada a aquesta Comissió , com a màxim, en el mes anterior al venciment de la pròrroga ordinària.
La Comissió Acadèmica resoldrà les sol·licituds en els termes que considere i ho comunicarà a l’Escola de Doctorat. La denegació de pròrroga haurà de ser motivada.
2. Estudis de doctorat a temps parcial
La Comissió Acadèmica responsable del programa podrà admetre estudiants sota la modalitat de temps parcial per causes degudament justificades. En aquesta modalitat, els estudis tindran una durada mínima de dos anys i màxima de cinc, comptadors des de l’admissió del doctorand o doctoranda a un programa de doctorat fins que es registre el dipòsit de la tesi doctoral.
Si el doctorand o doctoranda tinguera interès a sol·licitar la pròrroga de dos anys establida en la legislació vigent, haurà de cursar la sol·licitud a la Comissió Acadèmica del Programa durant el cinquè any dels estudis de doctorat i, en tot cas, com a màxim en el mes següent a la finalització d’aquest període. La pròrroga extraordinària d’un any addicional, haurà d’estar degudament fonamentada en les condicions establides pel programa de doctorat. La sol·licitud d’aquesta haurà de ser cursada a aquesta Comissió , com a màxim, en el mes anterior al venciment de la pròrroga ordinària.
La Comissió Acadèmica resoldrà les sol·licituds en els termes que considere i ho comunicarà a l’Escola de Doctorat. La denegació del que s’ha sol·licitat haurà de ser motivada.
3. Canvi de règim de dedicació
El doctorand o doctoranda haurà d’especificar el règim de dedicació a què vulga acollir-se en sol·licitar l’admissió. La matrícula es farà en el règim de dedicació per al qual haja sigut admès. Per defecte, s’entendrà que ho ha sigut a temps complet.
Durant el període ordinari de durada dels estudis de doctorat, i abans de la finalització del primer any de pròrroga, es podrà sol·licitar de forma motivada uncanvi en el règim de dedicació. La sol·licitud de canvi de règim podrà presentar-se en qualsevol moment del curs acadèmic a la Comissió Acadèmica, previ informe del director o directora i del tutor o tutora. La resolució de les comissions acadèmiques que autoritzen el canvi de dedicació tindrà efectes des del moment d’aquesta autorització i haurà de ser comunicada a l’Escola de Doctorat.
Quan es combinen períodes d’estudi a temps complet amb períodes a temps parcial, o viceversa, el còmput de la durada dels estudis es farà tenint en compte el temps que el doctorand o doctoranda haja estat en cadascuna de les modalitats. Per a l’aplicació d’aquest còmput, s’aplicarà un factor de proporcionalitat basat en els límits temporals establits en la normativa vigent, 3 anys per a temps complet i 5 anys per a temps parcial, d’acord amb les fórmules següents:
- De temps complet a temps parcial, el temps màxim, comptat en mesos, per a la sol·licitud de dipòsit serà: t (mesos)= x + (60-5/3.x)
on “x” són els mesos cursats a temps complet
- De temps parcial a temps complet, el temps màxim, comptat en mesos, per a la sol·licitud de dipòsit serà: t (mesos)= y + (36-3/5.y)
on “y” són els mesos cursats a temps parcial
Quan es produïsca el canvi de temps complet a temps parcial durant el primer any de pròrroga, la data per al dipòsit serà calculada multiplicant per dos el període de pròrroga restant.
4. Baixa temporal en el programa de doctorat
La baixa temporal en el programa de doctorat és un dret del doctorand o doctoranda que, per motius justificats, interromp temporalment l’activitat acadèmica i investigadora i, també el còmput de terminis respecte de la durada màxima dels estudis doctorals.
El doctorand o doctoranda podrà sol·licitar la baixa temporal en el programa per un període màxim d’un any, ampliable fins a un any més. Les sol·licituds hauran de ser dirigides a la Comissió Acadèmica del Programa, de forma motivada. La Comissió Acadèmica es reserva el dret de sol·licitar els documents justificatius que estime oportú en relació amb la sol·licitud plantejada.
Per a sol·licitar aquesta baixa en el programa, serà condició indispensable estar al corrent del pagament de les taxes de matrícula i haver obtingut avaluació positiva en el curs anterior, quan siga el cas. La sol·licitud de baixa temporal podrà fer-se en qualsevol moment del curs acadèmic.
En la resolució que emeta la Comissió del Programa sobre la baixa temporal sol·licitada haurà de constar el període de temps concret que es concedeix. La baixa farà efecte des de la data d’autorització de la Comissió , i no pot tenir efecte retroactiu. La denegació de baixa per part de la Comissió Acadèmica haurà de ser motivada.
Les baixes per malaltia, embaràs, maternitat i paternitat no necessitaran de l’acord de la Comissió Acadèmica i es presentaran directament a l’Escola de Doctorat, i caldrà aportar la justificació documental corresponent. A l’efecte del còmput del termini de presentació de la tesi, no seran tingudes en compte les baixes inferiors a un mes de durada. Les justificacions d’aquestes baixes podran presentar-se durant el període que dure la malaltia, o com a màxim en el mes següent a rebre l’alta mèdica; i haurà de constar la data d’inici i final de la baixa.
Quan la baixa, siga quina siga la modalitat d’aquesta, es produïsca durant el primer mes del període de matrícula i la durada siga mínim d’un any, el sol·licitant o la sol·licitant estarà exempt/a d’abonar la taxa de matrícula corresponent al curs acadèmic en què es desenvolupe aquesta baixa. Les sol·licituds cursades amb posterioritat a l’esmentat període, no produiran l’exempció de matrícula.
Atès que el temps de baixa autoritzat no es tindrà en compte en el còmput del termini de presentació de la tesi, durant el període d’aquesta baixa no podrà registrar-se ni computar-se en el RAPI activitat acadèmica i investigadora alguna.
La no realització d’activitats de formació exigides pel programa i/o actualització del pla d’investigació durant el període de baixa, no implicarà l’avaluació negativa del doctorand o doctoranda, i es reajustarà d’una manera corresponent, en el seu moment, en el compliment d’aquestes obligacions.
A l’efecte del control i el seguiment del doctorand o doctoranda, la Comissió Acadèmica del programa avaluarà l’estudiant en els terminis establits, tenint en compte el període que haja estat en actiu.
5. Baixa definitiva en el programa de doctorat
El doctorand o doctoranda causarà baixa definitiva en el programa per alguna de les causes següents:
a) Per petició expressa (baixa voluntària).
b) Quan el doctorand o doctoranda no haja conclòs el procés de matriculació, o no haja abonat les taxes de la tutela acadèmica del curs acadèmic corresponent, en els terminis establits.
c) Per haver obtingut una doble avaluació negativa de forma consecutiva per part de la Comissió Acadèmica del Programa, com a conseqüència de no haver-se resolt les mancances que van donar lloc a la primera avaluació negativa en el termini de sis mesos; d’acord amb el que estipula l’article 11.7 del Reial Decret 99/2011.
d) Per extinció dels terminis establits per a la durada dels estudis en cada règim de dedicació segons el que disposa el RD 99/2011.
A l’efecte de continuïtat possible en el programa, derivada de les situacions anteriorment esmentades, s’aplicarà el següent:
1. Quan la baixa siga conseqüència dels supòsits detallats en els apartats a) i b), i aquesta es produïsca abans de fer-se la primera avaluació, podrà sol·licitar-se preinscripció per a accedir al mateix programa, en el curs immediatament següent.
2. Quan la baixa siga conseqüència dels supòsits detallats en els apartats a) i b), i aquesta es produïsca després d’haver-se fet la primera avaluació, podrà sol·licitar-se preinscripció per a accedir al mateix programa, transcorreguts dos cursos acadèmics posteriors a aquell en què es va produir la baixa.
3. Quan la baixa es produïsca com a conseqüència d’alguna de les causes de força major recollides en la normativa de modificació i anul·lació de matrícula de grau, màster i doctorat de la Universitat d’Alacant, en relació amb els supòsits detallats en els apartats a) i b); serà possible la reincorporació al mateix programa.
4. Si la baixa es produeix per les causes previstes en c) i d), no serà possible sol·licitar accés en el mateix programa, però sí que podrà sol·licitar-se admissió en un altre programa de doctorat.
6. Matrícula en els ensenyaments de doctorat
La consideració de doctorand o doctoranda està vinculada a la matrícula efectiva i al pagament corresponent de les taxes acadèmiques i administratives.
Cada curs acadèmic, i fins que es faça el dipòsit de la tesi en l’Escola de Doctorat, els doctorands i doctorandes admesos en un programa han de matricular-se en el termini establit per la Universitat d’Alacant per a cada curs acadèmic, i també abonar l’import corresponent a la tutela acadèmica fixada per la Generalitat Valenciana ; tant si cursen els estudis a temps complet com a temps parcial.
Quan la matrícula es faça en el marc d’un conveni de cotutela internacional, el doctorand o la doctoranda haurà de matricular-se anualment en les dues universitats. El pagament de les taxes de matrícula s’ajustarà al que disposa el conveni corresponent.
6.1. Anul·lació de matrícula
L’Administració podrà anul·lar d’ofici la matrícula en els casos següents:
a) Quan no s’haja abonat les taxes acadèmiques i administratives del primer any acadèmic, en la forma i termini o terminis establits.
b) Quan no s’haja lliurat la documentació requerida per a completar o finalitzar el procés d’accés als estudis de doctorat en el termini establit.
c) En els casos en què per aplicació de la Llei del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques o d’una altra norma, calga anul·lar-la definitivament.
7. Responsabilitats dels doctorands i doctorandes en el procediment administratiu i acadèmic de gestió dels ensenyaments de doctorat:
a) La signatura del document de compromís doctoral per part dels doctorands i les doctorandes haurà de fer-se a través de la plataforma tecnològica que estiga establida, com a màxim durant els tres mesos posteriors a la formalització de la matrícula de tutela acadèmica.
b) Quan es produïsca el canvi de director o directora, o de tutor o tutora, durant el procés de durada dels ensenyaments de doctorat, serà necessari que el doctorand o doctoranda signe un nou document de compromís doctoral, com més prompte millor.
c) Durant el primer any, després de la matricula, els doctorands i les doctorandes hauran d’incorporar al RAPI el pla d’investigació i, anualment, registrar els avanços o les millores que s’hi hagen produït. Quan les modificacions siguen substancials, haurà de pujar-se un nou document a la plataforma tecnològica.
d) Fer i, registrar en el RAPI, les activitats reflectides en el programa de doctorat; i seguir el procediment o els procediments establits.
e) Les sol·licituds de reconeixement o adaptació d’activitats comunes fetes fora del programa hauran de presentar-se, preferentment, durant el període establit per a la matrícula de la tutela acadèmica.
8. Responsabilitats dels directors o directores, tutors o tutores i coordinadors o coordinadores acadèmics en el procediment administratiu i acadèmic de gestió dels ensenyaments de doctorat:
a) Els directors o directores, tutors o tutores, i coordinadors o coordinadores acadèmics, hauran de signar el document de compromís doctoral, a través de la plataforma tecnològica que estiga establida, a la “major brevetat possible”, com determina l’article 11.8 del Reial Decret 99/2011 i, en tot cas, durant el primer any de matrícula del doctorand o doctoranda.
b) Els canvis de director o de directora, o de tutor o tutora, hauran de ser notificats a l’EDUA pel coordinador o coordinadora de la Comissió Acadèmica del programa de doctorat, com més prompte millor. En aquest escrit haurà de constar el nom de la persona que cessa en la seua responsabilitat i el nom de qui la substitueix.
c) Els canvis de coordinador o de coordinadora, hauran de ser notificats a l’EDUA per l’òrgan responsable del programa, amb indicació de la data de l’acord d’aquest. Aquest escrit haurà d’estar signat per l’autoritat que tinga a càrrec la certificació d’acords de l’òrgan responsable del programa i, en aquest haurà de constar el nom de la persona que cessa en la seua responsabilitat i el nom de qui la substitueix.
d) Quan es produïsca el canvi de director o directora, o de tutor o tutora, serà necessari que el professor que assumisca aquesta responsabilitat, signe el document de compromís doctoral com més prompte millor.
e) En compliment del que estableix l’article 11.8 del Reial Decret 99/2011, anualment els directors o directores i els tutors o tutores hauran d’emetre un informe a les corresponents Comissions Acadèmiques, referits al pla d’investigació i al document d’activitats dels doctorands i doctorandes. Una vegada rebuts els informes, les Comissions Acadèmiques emetran l’avaluació que corresponga. L’emissió d’aquests informes i l’avaluació haurà d’ajustar-se al termini establit per l’EDUA.
9. Terminis per a la formalizació de la lectura de la tesi
Quan el doctorand o doctoranda inicie els tràmits corresponents per al dipòsit de la tesi doctoral, haurà d’haver conclòs tots els processos acadèmics i administratius exigits per la normativa vigent, i igualment haurà d’estar al corrent del pagament de les taxes acadèmiques i administratives corresponents.
Després de registrar-se el dipòsit de la tesi, el temps màxim per a l’exposició i la defensa d’aquesta serà de tres mesos, comptadors a partir de la finalització de la data d’exposició pública de la tesi. Si passat aquest termini, no s’haguera fet la lectura, l’acte de dipòsit quedarà sense efecte, excepte per a aquells casos en què la lectura no s’haguera fet per causes de força major.
10. Entrada en vigor
Aquest procediment entrarà en vigor a partir del curs acadèmic 2019-2020 i serà aplicable a totes les sol·licituds i les situacions que es produïsquen a partir de la posada en vigor d’aquest.
Alacant, 14 de març de 2019.
El Vicerector d’Estudis i Formació
Enrique Herrero Rodríguez
Anàlisi
-
Derogat per: